15.1.07

Tillbaks i Santiago

Så var man "hemma" i Santiago igen (jo, det känns fortfarande lite konstigt att säga)efter att ha tillbringat ett par fantastiska dagar i Argentinas huvudstad.
Buenos Aires infriade alla mina förväntingar eller till och med överträffade dem.
Är det möjligt att bli annat än förälskad i denna stad som har så mycket att erbjuda och visa upp för den tillfällige besökaren?
Några snorkiga eller arroganta argentinare träffade jag inte på, så som ryktet i Sydamerika gör gällande att detta land kryllar av. Däremot stötte jag ihop med ett flertal hjälpsamma och vänliga individer som bidrog till att förhöja trevlighetsfaktorn under min resa.
Dessutom måste jag säga att vad det beträffar den den argentinska stoltheten så förefaller mig denna rätt sympatisk. Särskilt i jämförels med Chile där det utländska är idealet och det inhemska arvet helst sopas under mattan för att gömmas och glömmas bort.
Jag insåg snabbt att fyra dagar i Buenos Aires är alltför lite. Jag lämnade staden med sorg i hjärtat och en häftig önskan om att ett snart återseende.
Buenos Aires är sannerligen fantastiskt, och så underbart att det numera konkurrerar med Madrid om förstaplatsen på min lista över favoritstäder.

Obelisken vid Avenida 9 de Julio, ett välkänt Buenos Aires-riktmärke

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Åh jag skulle också vilja åka till Buenos Aires , tror det är helt fantastiskt. Jag har heller inte träffat några snorkiga argentinare men jag har träffat argentinare vars spanska jag har haft lite problem med. Jag är egentligen inte jätteduktig på att höra skillnad på olika länders spanska men ag tycker det verkar som den argentinska spanskan inneåller mer slang och egna uttryck än dom flesta andra länders spanska

Nadia sa...

Therese; Det var verkligen helt fantastiskt. Argentina har egentligen aldrig intresserat mig särskilt men det är verkligen ett land som är värt att besöka. Synd att det ligger så långt från Sverige bara.

Vet inte om den argentinska spanskan har fler egna uttryck än andra länder, tycker det verkar omöjligt att n å g o t land skulle ha fler lokala uttryck än Chile ;)
Hade inga problem att förstå buenos aires borna, träfffade dock en eller två som jag tyckte sluddrade rejält. Kanske var de inte från BA eller så kanske de bara var sluddrare. Vad vet jag.

Anna Malaga sa...

Vad kul! Jag vill gärna läsa mer om vad du gjorde och var du höll till! Vi har gott om argentinare här och de är väldigt trevliga.

Pumita sa...

Aa, så nu vill du bli proteña i BA istället, eller?