2.1.07

Café con piernas

Café con piernas är ett märkligt, synneligen chilenskt fenomen. Direktöversatt betyder café con piernas "kaffe med ben" vilket väl egentligen beskriver essensen av vad det är på ett enkelt sätt; kaféer där man stående får sitt kaffe serverat av lättklädda damer. I centrala Santiago dräller det av cafés con piernas i så gott som vartenda gathörn, själv har jag aldrig besökt något trots att jag känner att jag borde göra det. Om inte annat så i studiesyfte för att kunna raportera om det här på bloggen.
Trots att jag som sagt tyvärr inte kan erbjuda någon ögonvittnesskildring från något av dessa kaféer har jag fått berättat för mig att de finns i alla varianter från anständiga till mindre anständiga. De förstnämnda har ofta genomskinliga glasrutor genom vilka man kan se kostymklädda gubbar bli serverade kaffe av unga, snygga tjejer klädda i korta kjolar och toppar med djupa urringningar. De mindre anständiga cafes con piernas har svarta glasrutor för att hindra nyfikna blickar från förbipasserande och för att kunna erbjuda sina kostymklädda klienter en viss anonymitet. En del cafes con piernas sägs vara förklädda bordeller, ett par ställen lär till och med ha stängts då man upptäckt att prostitution förekommit. Detta till trots är de flesta cafes con piernas rätt harmlösa. Om man är av manligt kön och besöker ett av dessa kafér kanske man bör se upp, de kan hända att man får stå ut med att bli tafsad på av kaféts servitriser vilket hände en av mina vänner den enda gång han säger sig ha visisterat ett cafe con piernas.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vi hade ett café con piernas med svarta rutor utanför huset och ibland kunde man se in litegrann när dörrvakten hade dörren på glänt, där hade servitriserna de bekväma arbetskläderna glitterbikinis med minimala överdelar och stringtrosor. Kombinerat med fotriktiga skyhöga stilettklackar...

Tydligen så har många cafés con piernas också "happy hour" då servitriserna tar av sig bikiniöverdelarna.

Ett av Chiles mindre trevliga fenomen, skulle jag säga.

Nadia sa...

Oj, tjusiga arbetskläder! Och det låter ju verkligen som en oerhört bekväm outfit.
Det där med happy hour hade jag faktiskt inte hört, men som sagt; jag har ju inte gjort några fältstudier ännu. Själv har jag dock lite svårt att förstå att det ens finns ett behov av denna typ av verksamhet. Verkligen skumt.

Johan T sa...

hade aldrig hört talas om detta förut! Låter ju som nån grövre form av Hooters... Slog lite snabbt på vilka rubriker man fick på google och det verkar ju klart finnas allt från vanlig de som vill ge sken av att vara "oskyldig" machismo till väldigt illa dold prostitution.
Och på wikipedia kunde man läsa att "även konservativa borgmästare har accepterat fenomenet då det genererar arbetstillfällen"... Hmm... Är det vad som de kallar för det chilenska undret? :-/

Nadia sa...

Sukha: Där ser man. Tänk vad du har missat! ;)
Själv känner jag att jag nog måste besöka ett cafe con piernas innan jag lämnar Chile bara av ren nyfikenhet. Jag tycker hela idén verkar helt...skruvad. Men såklart, jag är ju inte en chilensk man så jag kanske har lite svårt att sätta mig in i behovet av att uppsöka sådana här ställen.
Och ja, kanske har du hittat svaret på "det chilenska undret" här, som sagt; det finns hur många cafes con piernas som helst i centrala Santiago.

Johan T sa...

Ja, du kanske kan smyga in med en kamera och ta kort på männen och se vad de säger... Det verkar ju som de gärna inte vill att andra ska se att man är där, allt enligt den främsta av machismo-principer: "Det är bara omoraliskt om man åker fast."
:-)

Nadia sa...

Sukha: Ska se om jag lyckas få med mig kameran också ;) Det skulle ju onekligen vara intressant.
Så länge frugan inte är medveten om vad maken sysslar med är ju allt frid och fröjd.

Anonym sa...

Själv är jag Svensk och ska till Santiago och jobba i Februari. Jag sade till min Chilenska fru att jag ska göra ett studiebesök på ett av dem, och hon hade inget emot det. Tycker det är ganska oskyldigt, och att om man måste smyga med det är det nåt som är fel!