4.1.07

Hundra år av ensamhet

Läste häromdagen att man inför 40-års jubileumet av publicerandet av Hundra år av ensamhet, den roman som av så många anses vara kontinentens främsta litterära verk genom tiderna, kommer att ge ut boken i ny upplaga.
Då boken som är skriven av den colombianske författaren Gabriel García Márquez först publicerades av ett argentinskt förlag 1967 sålde man snabbt slut på 15.000 exemplar bara i Argentina. Jorden över har Hundra år av ensamhet sålts i omkring 30 miljoner exemplar och den nya upplagan sägs ha till syfte att låta romanen få en ännu större räckvidd. Boken vars publiceringsdatum ännu är okänt kommer att innehålla ett förord av en annan storhet, den mexikanska författaren Carlos Fuentes.
Kanske ett tillfälle för den som ännu inte har läst detta mästerverk att lägga vantarna på ett rykande färskt exemplar?

Själv läste jag Andarnas Hus av Isabel Allende när jag var 12-år gammal och tyckte att romanen var helt fantastiskt då den innehöll en lagom dos av olycklig kärlek, övernaturliga fenomen, ond bråd död och annat som verkar spännande i en 12-årig flickas värld.
Då jag ett par år senare läste Hundra år av ensamhet förbleknade Andarnas hus i jämförelse och framstod inte som något annat än en sämre kopia.
Kanske är det fel att jämföra böcker med varandra men har man läst båda böckerna framstår Isabel Allende oundvikligen som en medioker copycat.

På tal om García Márquez så filmatiseras just nu Kärlek i kolerans tid. Inspelningen pågår i Cartagena, Colombia och bland skådespelarna återfinns bl.a. spanske Javier Bardem och colombianska Catalina Sandino Moreno, känd från Maria full of Grace.

5 kommentarer:

Susanne sa...

Håller fullständigt med dig om jämförelsen mellan Allende och García Márquez. Läste faktiskt Hundra år av ensamhet redan innan han fick Nobelpriset och då hade Isabel Allende ännu inte debuterat med sin Andarnas hus. Plöjde många böcker av García Márquez och tyckte mig också se en fläkt av hans stil hos Allende när jag senare läste några av hennes böcker.

Vad roligt att fler av García Márquez böcker blir film, även om jag föredrar att bilda mig egna bilder med texternas hjälp.

Lisa Christensen sa...

Spännande blogg din också! Kul att få "följa med" till Chile en stund! Skulle gärna åka dit...

Nadia sa...

Susanne: Javisst är det ett plagiat, åtminstone till viss del. Det känns som om hon har stulit grundstenarna ur hundra år av ensamhet och skrivit om historien ur ett kvinnligt perspektiv. Trist. Är inte särskilt förtjust i Isabel Allende men tycker ändå att hon har skrivit en del bra böcker som Paula t.ex.

Många av Garcia Marquez böcker har ju redan filmatiserats med varierande resultat men jag är faktiskt lite nyfiken på denna senaste produktion. Skall bli spännande att se om de lyckas göra något bra av den.

Lisa: Välkommen tillbaka att ta del av Chile genom mina ögon!

Pumita sa...

Kan bara instämma i det du skriver. Älskar Gabos böcker och tycker mycket om några av Allendes men de är inte riktigt i samma division. Paula var gripande.

Javier Bardem var otroligt bra i "Mar adentro"! En av mina favoriter.

Nadia sa...

Pumans dotter: Håller med om att de inte riktigt spelar i samma division, Isabel Allende känns som en lightversion av magisk realism.

Jag gillar också Javier Bardem, det är faktiskt lite därför som jag "hoppas" på den här filmen.