17.1.07

La Boca

La Boca är en riktig turistfälla med en souvenirshop i varje hörn. Från andra våningen vinkar tangokungen Carlos Gardel, Evita och Maradona till de förbipasserande.

Utöver Recoletakyrkogården är även La Boca,ett kvarter beläget i de sydöstra delarna av Buenos Aires ett måste för varje god turist som slaviskt följer guideböckernas råd och anvisningar. Givetvis ville inte jag vara sämre än de mängder av tyska pensionärspar med fotvänliga skor och de grupper av japaner bärandes på dyra kameror som invaderar La Boca så snart solen stigit upp, så jag gav mig av till La Boca tidigt en morgon med min Lonely Planet i högsta hugg.

Det sägs att La bocas karaktär formats av de många invandrare som anlände till stadsdelen i slutet av 1800-talet för att söka lyckan i den nya världen på andra sidan Atlanten. De flesta av La Bocas nya invånare var av italienskt ursprung men även jugoslaver och greker fann ett nytt hem i denna arbetarstadsdel. I dag är La boca mest känt för fotbollslaget Boca Juniors och den argentinska fotbollsvärldens stolthet; Diego Maradona som under en period spelade i stadsdelens fotbollslag.

La Bocas karaktäristiska färgglada hus är en fröjd för ögat.

Utöver turiststråken med de färgglada husen finns det egentligen inte särskilt mycket att beskåda i La Boca. Där de färgglada husen tar slut tar nedgångna och slitna byggnader vid. Trots kvarterets tydliga turistprägel där en souvenirshop aldrig ligger längre bort än ett fåtal fotsteg från den plats där man befinner sig på så fann jag La Boca lagom charmigt och pittoreskt. Att strosa runt på gatorna och låta ögat njuta av de karamellfärgade byggnaderna är en lagom trevlig förmiddagsaktivitet. Något man dock får räkna med under en promenad i kvarteren är att ständigt bli utsatt för efterhängsna försäljare som högtydligt bedyrar att man finner de allra bästa, billigaste och därtill unika produkter i just deras affär.

Tangopar utanför en av de många souveniraffärerna


Boca Juniors stolthet Maradona träffas på lite överallt

4 kommentarer:

Pumita sa...

Nu vet jag var jag ska semestra nånstans nästa gång! Jag älskar de här färgerna, de är såå Latinamerika för mig. :)

Nadia sa...

Fast det var i och for sig bara ett par hus, knappast representativa for la boca eller Ba i ovrigt men fina att titta pa var dom ju allt! Och Buenos Aires ar definitivt vart ett besok.

Anonym sa...

Caminito är ju fint, rent estetiskt, men jag kan inte riktigt med den så jätteturistiga prägeln på kvarteren där. Däremot gillar jag resten av Boca, där de förfallna husen tar vid. Där finns det skönt häng och schyssta anarkistiska kollektiv i ockuperade hus... :)

Men mer, mer, mer, please! Det är jättekul med bilder och berättelser från Buenos Aires, jag längtar så...

Nadia sa...

Jag tycker också att Caminito är fint rent estetiskt, men måste erkänna att man nästan får känslan av att kvarteren byggts upp enbart för att locka dit turister. Men vad gör väl det? :) När allt kommer omkring så är jag ju sjäv turist.

Mer bilder och berättelser kommer så snart jag orkar skriva ihop något! åker hem till Sverige ien manad om bara en vecka så jag vill passa på att njuta lite av Chile också.