30.1.07

Pepparkaksmuffins

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men det känns härligt att vara hemma!
Trots kyla, snö och is som varvas med regn uppskattar jag vardagslivet.
Visserligen saknas här spänningen över att befinna sig på en ny plats där det varje dag finns nya ting att upptäcka och där något så enkelt som en bussresa kan förvandlas till ett mindre äventyr.
Men här finner jag nöje i en färd till närmaste snabbköp där hyllorna bjuder på mango chutney, kokosmjölk och ett trettiotal kryddor uppradade i kryddhyllan. Alltsammans till ett rimligt pris vilket i Santiago vore otänkbart.

Jag har redan hunnit inhandla och smaka ett par påsar turkisk peppar, ahlgrens bilar, indisk mat och sushi. Idag slängde jag dessutom ihop en plåt med pepparkaksmuffins, mina favoritbakverk. Allra godast blir de förstås om de serveras med vispad grädde blandad med lingonsylt eller rårörda lingon.
För den som är sugen följer receptet nedan.






Pepparkaksmuffins, ca 20 stycken

100g smör eller margarin
2 1/2 dl brun farin (går även bra med vanligt socker)
2 ägg
1 1/2 dl gräddfil eller filmjölk
3 dl vetemjöl
1 msk malen kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk malen ingefära
1 tsk bikarbonat

Rör ihop smör och socker till en jämn smet. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Häll därefter i gräddfilen eller filen, rör om och häll sedan i vetemjöl, kryddor och bikarbonat. Häll upp i formar och grädda i ugn ungefär 10 minuter i 225 grader.

10 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Tack för det! Jag hade ärligt talat inte en sning om var det var, men ska definitivt prova!

Nadia sa...

Det tycker jag definitivt att du skall göra, är ruskigt gott men blir inte detsamma utan lingongrädde. Om du ej kan få tag på filmjölk eller motsvarande produkt finns det recept på pepparkaksmuffins som inte inehåller detta. Googla på pepparkaksmuffins, tror att bland annat ICA-kuriren har ett recept utan.

Pumita sa...

Härligt att vara hemma?
*kippar efter andan* Har du tagit tempen? Nåt fel måste det ju vara... ;)

Nadia sa...

Pumans dotter: Ha,ha...ja, jag måste erkänna att jag själv nästan börjar undra. Men så är det! Det känns faktiskt bra att vara hemma, om det beror på att jag vet att jag kommer återvända till Chile om en månad vet jag dock inte...

Johan Linnman sa...

Tack för de orden! Du är också ute i världen och far ser jag. Ska du tillbaka till chile eller är du hemma för gott?

Nadia sa...

Johan: Redan nästa månad bär det av till Chile igen för min del. Hur länge jag stannar återstår att se.

Nadia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nadia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Vad skönt att det känns bra att vara hemma. Allt med ahlgrens bilar och kryddor och pepparkaksmuffins lät lockande. :)

Nadia sa...

Jag tycker också det känns skönt :) Idag har jag ätit kötbullar, potatis, brysselkål och lingonsylt...mums!