13.8.08

Arabia Felix i terrorns tid



Visste du att Jemen en gång i tiden varit Mellanösterns enda kommuniststat? Att landet kallades Arabia Felix (det lyckliga Arabien) men idag mest är känt som "de tre K:nas land"- kalasjnikovs, khat och kidnappningar.
Journalisten Eva Sohlman har efter åtskilliga resor i Jemen skrivit något så ovanligt som en både fascinerande, inspirerande, lärorik och underhållande bok om ett land som är föga känt för oss svenskar.
Efter att ha läst Sohlmans bok har mina kunskaper om Jemen gott från att vara så gott som obefintliga till att bli hyfsade. Jag läser om hur kvinnor lever i jemenitiska fängelser (i vilka de för det mesta hamnar efter att ha haft sexuella relationer med en man de inte är gifta med), om beduinernas liv och leverne, om Jemens roll som födelseplats för Usama Bin Ladins far och den annorlunda taktik USA här har valt i sin kamp mot terrorism. Och då jag har läst klart boken och lägger den ifrån mig vill jag bara läsa mer, mer och kan inte fatta att boken redan tagit slut.

Det är alltid roligt att göra nya, roliga fynd i pockethyllan och Arabia Felix i terrorns tid var en riktig fullträff.
Exit Kalahari (om två svenska SVT-medarbetare vars bil brinner upp på utflykt i en nationalpark) som jag fick med mig hem sist jag var ute och shoppade var jag inte lika nöjd med. Trots bokens goda recensioner blev jag grymt besviken. Tyckte mest att språket var platt, "pratigt" och retade mig på bokens huvudpersoner som så fort det prasslade i buskarna blev skräckslagna och trodde att de skulle bli uppätna av lejon. Lite dramatik för ingenting. Typ.

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Vilken spännande bok. Den måste jag absolut läsa. Gillar verkligen dina boktips för du har fått mig att läsa en del verkligt bra böcker. tack!

Nadia sa...

Det är verkligen en jättebra reportagebok. Efter att ha läst den känns det nästan som om jag har varit i Jemen!