26.8.08

En (o)rättvis bild av Chile?

Då och då händer det att jag får kommentarer och mail från personer, ofta av chilenskt ursprung som tycker att mina inlägg om olika företeelser i Chile ger en missvisande bild av landet. Mycket ofta har man synpunkter kring att jag inte alls är så objektiv som jag enligt en del läsare vill ge intryck av att vara.
Jag väljer att skriva om de delar av den chilenska kulturen och dess människor som jag finner intressanta, fascinerande eller knepiga. Självklart är det då man väljer att skriva på detta sätt om utvalda delar av ett land och dess befolkning omöjligt att vara objektiv. Det Chile jag delar med mig av till mina läsare är enbart de delar av landet som jag har sett och upplevt. Kanske skulle någon annan som befunnit sig på samma plats, vid samma tidpunkt ha fått intryck vitt skilda från mina.
Mina upplevelser och tankar om Chile är personliga. Letar man efter objektiv fakta om ett land skulle jag själv inte välja att läsa en personlig blogg, då är en faktabok att föredra.
Många av de läsare som råkar finna min blogg av en slump tycks ha särskilt starka åsikter om de inlägg i vilka mina åsikter och tankar om Chile inte enbart är positiva, som då jag skriver om hur en del chilenare för mig ter sig synnerligen rasistiska eller nationalistiska. Även i dessa fall handlar det förstås om mina personliga erfarenheter och upplevelser. Jag tycker att många chilenare är rasistiska och vurmar för det europeiska på ett sätt som t.ex. aldrig skulle vara rumsrent i Sverige. Givetvis gäller detta inte alla människor i Chile, det tror jag inte ens att jag behöver säga. Jag har många goda vänner i Santiago som inte är det minsta rasistiska. Men skulle jag enbart välja att skriva om det jag tycker om och upskattar i Chile skulle jag bli tvungen att upprätthålla en form av självscensur i vilken jag inte skulle kunna måla upp det som jag anser är en rättvis bild av landet. Så jag tänker fortsätta att skriva såväl om de ting som jag tycker om och upskattar som om de jag inte tycker om eller kanske rentav ogillar. Trots att jag riskerar att trampa folk på tårna.

8 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag håller verkligen med om att letar man fakta är kanske inte en blogg rätta stället. Jag skriver precis som du om personliga upplevelser och intryck fast hos mig blir det mycket Spanien. När jag började blogga bodde jag i Madrid och ville jag skildra spanskt vardagsliv och skillnaden mellan att leva i Spanien och Sverige. Nu när jag inte längre bor i Spanien skriver jag om mer olika saker. Jag tyckte att fakta och turistguider kan man hitta överallt och där kanske inte min blogg skulle tillföra så mycket utan jag ville ta med lite personliga betraktelser över tillvaron i Madrid.

För övrigt uppskattar jag dina chile-inlägg väldigt mycket så jag ser fram emot flera inlägg när du snart ska dit igen.

Anonym sa...

Hmm, intressant det verkar som mitt inlägg gjorde verkligen intryck på dig. Alla som bor i Sverige har rätt till fri åsiktsbildning, som också innebär att man kan sprida sina åsikter.

Att använda sig av Internet som kanal för att spridda sina åsikter eller ideologi om olika folkgrupper, religion och sport, så borde man inse vilka konsekvenser det kan få. Folk kan t.ex. känna sig provocerad och kan även väcka starka känslor för vissa människor.

Men du har väl tänkt på detta eller hur? Jag undrar var din andra halva kommer ifrån, och vad dina ”akademiska chilenska” vänner tycker om dina chilenska åsikter. Man ska respektera andras åsikter vi lever ett demokratiskt land liksom Chile, och inte i en totalitär diktatur som China.

Om jag ska var ärligt så har jag aldrig förstått på mig poängen med bloggande. Tröttnar man aldrig på att blogga? Prestationsångest? Varför skriver du om dig själv på nätet, vill du synas eller vad är poängen?

Som jag skrev tidigare så hittade jag din blogg av en annan anledning, att blogga eller läsa andras bloggar tilltalar inte mig, det är helt enkelt inte min hobby/passion. Det här är faktiskt andra gånger jag skriver ett inlägg och förmodligen sista.

Sist och inte minst om man ute efter fakta så är det självklart att man ska ta till sig en faktabok.

Nadia du är verkligen begåvad när du skriver. Försök inte vara någon annan än dig själv.
Lycka till med din bloggande. /Chileno/sueco

Nadia sa...

Therese: Instämmer i det du säger. Det jag tycker är intressant när jag läser andras bloggar är just att man får ta del av andras personliga erfarenheter och upplevelser. Helt vanliga människor som annars förmodligen inte skulle komma till tals

Anonym: Ja, jag får erkänna att jag fick mig en tankeställare. Åsikter liknande dina har jag stött på tidigare men just dina gjorde ett större intryck eftersom de var välformulerade.

Ärligt talat tänker jag inte särskilt mycket på vad jag skriver i min blogg, jag skriver helt enkelt om det som råkar falla mig in för stunden. Jag har inte särskilt många läsare, hade jag haft det hade jag säkert varit mer noggran och selektiv då jag väljer ämnen att skriva om.

Poängen med bloggande har jag funderat på många gånger men aldrig kommit fram till något entydigt svar. Jag bloggar för att jag tycker att det är roligt att skriva, dessutom tycker jag det är roligt att både läsa och kommentera andras bloggar. Utöver dessa två skäl har även bloggandet fungerat som ett slags dagbok när jag var i Chile, jag kan se tillbaka, titta på mina bilder och inlägg och minnas hur det var.

Och till sist; givetvis förstår jag att en del (inte särskilt mkt men ändå..) av det jag skriver kan uppfattas som provocerande men som jag påtalar i inlägget vill jag inte bara skriva om saker jag uppskattar och tycker om då det gäller Chile. Jag vill även kunna skriva om det jag tycker mindre om. Och mina åsikter och tankar är givetvis inte de enda rätta. Jag besitter inte några specialkunskaper om Chile utan är bara en vanlig privatperson som vistats ett tag i Chile och råkar gilla landet

Pumita sa...

Nadia, jag tycker att du har hittat en bra balans på att dela med dig av dina positiva och negativa erfarenheter från Chile. Ingenting är perfekt och det är bra att båda sidorna kommer fram.

Jag får en känsla av att Anonym kritiserar din blogg för att sakargumenten tryter. Det är tråkigt!

Lisa Christensen sa...

Jag tycker också att du har en bra balans och att du skriver intressant, utifrån vad du upplever! Ser framemot att läsa flera inlägg från och om Chile :)

Nadia sa...

Pumita:
Tack, det är just det där med att ingenting är perfekt som jag tror att en del kan ha svårigheter med att acceptera. Eftersom jag inte är från Chile har jag inte heller rätt att kritisera det, typ.

Jag tycker det är intressant med både positiv och negativ kritik. Alla måste ju inte gilla min blogg men det är ju tur att du gör det! :)

Lisa: Jag strävar faktiskt efter en hyfsad balans och är glad att jag åtminstone någotsånär uppnår det.

Pumita sa...

"Eftersom jag inte är från Chile har jag inte heller rätt att kritisera det, typ."

Jag upplever precis samma sak i Sverige, dvs. att folk har svårare att ta kritik mot Sverige/svenskar från mig eftersom jag inte är född här. Det är sanslöst egentligen. Jag har bott i Sverige hur länge som helst men det verkar inte ha någon betydelse. Är man inte infödd så är man inte...

Nadia sa...

Pumita: Absolut, jag tror att det generellt sett faktiskt är så att folk har svårt att ta/höra kritik om sitt land såvida kritiken inte kommerfrån en landsman. Kanske reagerar man instinktivt med att ta det som står en närmasti försvar.

Jag har en kompis (svensk) som är precis så där som du beskriver det. Kritiserar någon Sverige eller det svenska (det kan i princip röra sig om vad som helst) så surnar hon till rejält.