14.8.08

Barn och prylar

Igår pratade jag med en kompis i Chile som väntar en dotter i september. Han berättade att de i helgen hade haft en baby shower för lilla Emilia som flickan skall heta.
Kanske är jag lite för svensk men bara tanken på en baby shower, att ordna en fest för ett barn som ännu inte är fött för att inkassera en massa presenter till ungen, bara tanken förefaller mig...hrm..en aning smaklös. När barnet sedan är fött, förväntar man sig då ytterligare gåvor av släkt och vänner? Och Gud förbjude, men tänk om något skulle gå fel innan eller under förlossningen och föräldrarna förlorar barnet. Vad gör man då med alla jäkla prylar? Nej, baby showers är nog ingenting för mig.

På tal om barn och prylar så säger min väninna som nyligen fått hit sina två styvbarn från Ecuador att hon är glad över att barnen har en sådan kravlös och okomplicerad inställning till materiella ting. T.ex. så är kläder för dem något man bär för att inte frysa, hur de ser ut eller vilket märke de är av har ingen betydelse. Och tjatar om saker som de vill ha gör barnen aldrig, kanske just eftersom de aldrig har haft leksaker och grejer i överflöd.

7 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag har också lite svårt att förstå baby showers. Varför har man inte festen efter att barnet är fött istället så kan dom som kommer med presenter också få träffa bebisen.

Nadia sa...

Exakt! Jag tycker också att man först vill lära känna personen innan man kommer kånkandes på en massa presenter.

grancanariamamman sa...

Baby showers i sig är väl jättetrevligt, om man som blivande mamma inte har råd att köpa allt som man tror att man behöver och kan få lite hjälp på traven. Det brukar ju vara lugnande att ha saker i ordning innan barnet kommer vare sig man har en baby shower eller inte. Nu brukar ju knappast fattiga människor anordna dessa tillställningar. Utan mer känns det som ett tillfälle då rika människor får bräcka varandra i att ge dyra saker, liksom fenomenet "lista de bodas". Men i Chile är det mycket mer än att bara ge en present. Det handlar om vad, VAR och hur mycket. Sverige är inte alls lika konsumptions inriktade som man är i Chile, tycker jag iallafall...

Nadia sa...

Visst är det bra att man får en massa saker till barnet om man har ont om pengar, men måste man ordna en hel fest för att få folk att skänka presenter? Jag har också en känsla av att baby showers mest är något för folk som har det relativt gott ställt och där gåvogivarna skall försöka överglänsa varandra i att ge fina gåvor.

Thérèse sa...

Måste bara kommentera din väninnas styvbarn. Min son som är autistik är otroligt ointresserad av prylar. Han har några grejer han gillar men dom flesta leksaker, filmer och annat han får bryr han sig knappt om. Han tjatar aldrig om kläder eller saker bara godis och chips ibland fast inte så mycket för han vet att det får man på lördag. Min dotter däremot vill alltid ha en massa grejer... Nu är ju det en helt annan sak än din kompis styvbarn och går inte att jämföra. Hennes styvbarn kommer säkert att "lära sig" tjata om prylar med tiden. Som förälder kan jag ibland uppleva det som lite frustrerande. Jag vill ju köpa saker till honom i samma utsträckning som till min dotter men han vill aldrig ha något när man frågar eller går och kollar i affärer. Han fyllde nyligen år och det enda han sa att han önskade sig var tårta. Nu fick han en hel del presenter och en del väldigt lyckade. Men som sagt som förälder är det lite frustrerande ibland. Samtidigt också skönt att ha ett barn som inte tjatar om grejer och kläder hela tiden

Nadia sa...

Jag tycker att det låter lite skönt att ha ett barn som aldrig tjatar, men jag förstår din känsla som mamma av att någon gång vilja köpa saker för att se sitt barn bli glad över saker som han har önskat sig. Finns det inte andra saker som han upskattar? Aktiviteter eller så?

Thérèse sa...

På sätt och vis är det skönt också. Jodå visst finns det aktiviteter han uppskattar och godis är alltid populärt. Ibland när han får något blir han väldigt förtjust i det fast han inte önskat sig det men lika gärna kan han vara relativt likgiltig för saker han får. Någon enstaka gång vill han ha något men det är ytterst sällan