11.8.08

En olycka

Bland det första man får höra och lära sig på MVC:s föräldrakurser hör uppmaningen "Lämna aldrig barnet ensamt på skötbordet". Ganska självklart egentligen, trots detta var den nämnda meningen ofta förekommande och frekvent vid kontakten med MVC innan Lillprinsen föddes.
Min egen barnmorska erkände dock utan omsvep att alla hennes tre barn hade trillat ner från skötbordet.
Och i morse hände det som inte får hända även mig. Lillprinsen trillade ner från skötbordet. Värst av allt är kanske att han inte ens lämnades obevakad. Jag fanns där hela tiden, bara ovanligt trött, trög och lite irriterad på Lillprinsen som inledde dagen 05:30 på morgonen med att vråla, vrida och vända sig som en ål på skötbordet. Och eftersom jag inte var lika mycket närvarande som jag är längre fram på dagen då även sinnet fått en chans att vakna till ålade sig Lillprinsen ned från skötbordet och jag var inte tillräckligt snabb för att stoppa det. Som tur var råkade han landa mjukt ovanpå två paket med blöjor som stod staplade på golvet och verkade därför inte göra sig illa. I och för sig var det svårt att avgöra eftersom han redan innan tjöt i högan sky, men några allvarliga men tycks han inte ha fått.
Jag sitter emellertid fortfarande här och skäms.

7 kommentarer:

Pumita sa...

Usch, hemska tanke! Men barnmorskan har säkert rätt. Det är nog inte så ovanligt och det brukar gå bra.

Pumita sa...

Usch, hemska tanke! Men barnmorskan har säkert rätt. Det är nog inte så ovanligt och det brukar gå bra.

Pumita sa...

Vad tjatig jag var idag då... jag tryckte bara en gång, jag lovar. ;)

grancanariamamman sa...

Mina barn har inte ramlat från skötbordet (eftersom jag inte haft något), däremot har de båda ramlat från sängen då jag suttit bredvid och hållit ett (o)vakande öga... Stora bulor i huvudet fick de med! Men idag mår de förhållandevis bra(?), hoppas jag! Så om han dessutom ramlade på blöjpaket så har du inget att skämmas för - man är inte på topp klockan 05.30, vad de än påstår på BVC!!!

Sara sa...

Skäms inte! Jag förstår känslorna, men det kan verkligen hända den mest uppmärksamma... Min systers son (sex månader) trillade ner från soffan och slog huvudet, och min syster kände sig som världens sämsta mamma, men sonen mår finfint!

Nadia sa...

Pumita: Ingen fara, så blir det ibland.

Och ja, du har nog rätt, det händer förmodligen lite då och då eftersom de är så förmanande när det gäller just olyckor på skötbordet.

Grancanariamamman: Det är ju omöjligt att ha ögon i nacken och vaka som en hök över sitt barn dygnets alla timmar. Samtidigt är det läskigt att inse att en olycka kan hända så lätt, trots att man tycker att man har varit uppmärksam.


Sara: Det här lär väl knappast bli den första och sista olyckan, det inser jag nog. Men fy vad man skäms

Anonym sa...

Hjälp, vad rädd jag hade blivit! Men min syster har både smällt sin sons huvud i väggen och klivit på honom. Låter nog hemskare än det är. Men jag antar att det händer alla. Men jag kan tänka mig att man skäms rejält.