22.8.08

Resväskor och couscous

Lillprinsen har varit en aning krävande den här veckan så särskilt mycket tid över till bloggande har det inte blivit.
Det är över en månad kvar tills jag skall åka till Chile men ändå går mycket av min tid åt till att fundera på resan, vad jag skall packa och hur jag skall packa det. Idag var jag och tittade på en ny resväska men något köp blev det inte eftersom jag hade svårt att bestämma mig. Dessutom tyckte jag att alla resväskor var så små, hur skall jag få plats med halva min garderob i en ytte-pytte väska? Och vad är egentligen bäst? En väska i tyg (de väger ju inte så mycket och då kan man packa mer grejer) eller en hård i plast?
Jag har redan en lista på en rad matvaror som jag vill ha med mig till Chile. Till dem hör cocosmjölk (finns i välsorterade snabbköp men kostar tre gånger så mycket som hemma), iskaffe, äpplemos, chokladpudding och Läkerol. Och så en hel del andra ting som knappast är livsnödvändiga men som jag av någon anledning ändå väldigt gärna vill ha med mig.

På tal om livsmedel så saknar jag ofta när jag är utomlands det breda sortiment av produkter som finns i svenska snabbköp. I de flesta ICA-affärer finns idag en hylla för indiska, mexikanska eller thailändska matvaror. Även om det mesta som säljs är en försvenskad version av ursprungsvaran så tillför de ändå det svenska köket en hel del.
I Chile hittar man inte många utländska varor. Couscous fick jag t.ex. leta efter länge innan jag hittade det i en väl dold miniaffär där arabiska bakverk och matvaror såldes. I ett snabbköp i Vitacura där Chiles överklass bor hittade jag faktiskt äkta svensk fetaost från Arla. Den var alldeles för dyr men jag köpte den förstås ändå.

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag upplevde samma sak i Spanien. Utbudet av "exotisk" mat är mycket sämre än i Sverige. Även i den extremt stora och välsorterade Al Campo där jag oftast handlade i Madrid. Som vegetarian tyckte jag också utbudet av veg.produkter var dåligt. I Sverige finns ju en uppsjö av quorn , sojaprodukter och annat i varje ICA eller Konsum. I Spanien finns knappt sånt alls och ska man ha något sånt får man leta på hälsokosten även där är utbudet magert och väldigt dyrt.

Nadia sa...

Speciellt mkt saknade jag ett större utbud i kryddhyllan när jagbodde i Spanien, för de spanska kryddhyllorna är verkligen torftiga. Jag gillar att laga indisk mat och då räcker det ju inte med salt och peppar precis.
Vegetariska produkter är det verkligen dåligt med, känns lite som om folk i Spanien inte har ngn koll alls på en vegetarian är. En kompis till mig som beställde ett vegetariskt alternativ på en restaurang blev serverad kyckling

Thérèse sa...

Nadia - det är sant , jag har blivit serverad tonfisk när jag sagt till om vegetarisk. Håller med dig om kryddhyllan , curryn man hittar där är smaklös det enda den gör är att färga maten gul. Mellan El Rastro och Plaza Mayor låg ett antal asiatiska butiker som hade bra och billiga kryddor.

Nadia sa...

Ha,ha. Vegetarisk tonfisk var en ny variant :)

Butikerna vid el rastro hittade jag aldrig, synd.