24.8.08

Doulor

Läste en artikel (som ännu inte finns att hitta på nätet) i Göteborgs-Posten idag om doulor som tycks bli allt populärare i Sverige. En doula är en kvinna med egen erfarenhet av förlossningar som vanligtvis har gått någon kurs i att stå som stöd under förlossningar. Jag hörde talas om doulor för första gången när jag själv var gravid och blev lite nyfiken på vad det var, idén med en (som jag föreställde mig) klok och erfaren kvinna som coach under förlossningen tilltalade mig. Efter att ha tagit reda på mer om vad en doula är och vad hon gör kände jag mig allt mer skeptisk. Att ha en doula närvarande under förlossningen kostar minst 3000-4000 kr, oskäligt dyrt tyckte jag med tanke på att en doulas arbete egentligen skulle kunna utföras av vem som helst som har fött barn. Förvisso träffas den gravida kvinnan och doulan minst en eller två gånger innan förlossningen men doulan har ingen som helst medicinsk utbildning eller ansvar, så varför kostar det då så mycket? Jag fick genast lite avsmak då det kändes som någon helt enkelt kommit på ytterligare ett sätt att tjäna pengar på gravida kvinnor.
Enligt artikeln i Göteborgs-Posten talar en undersökning från 2005 om att kontinuerligt stöd under förlossningen minskade användningen av smärtlindring, andelen kejsarsnitt och förbättrade kvinnans egen upplevelse av förlossningen. Dessutom har en avhandling om doulor gjorts i vilken det konstateras att värkarbetet minskar med 25%, ryggbedövning med 60% och användningen av andra smärtstillande medel med 30% då en doula är närvarande vid förlossningen.
Själv tror jag inte att en utomstående person som närvar vid förlossningen för att ge dessa positiva effekter behöver vara just en doula som gått en kvällskurs i att coacha under en förlossning. Förmodligen är det upplevelsen av trygghet och stöd som är det viktigaste. Och trygghet och stöd kan man likaväl finna i en vän eller mor.
Viktigast av allt är att tro på sig själv. Såväl under som efter förlossningen.
Skulle jag få barn igen skulle jag t.ex. inte lyssna till alla kloka barnmorskors råd om att man inte bör ge bebisen napp förrän efter ett par veckor då amningen funkar ordentligt. Får bebisen napp för tidigt finns det tydligen en risk för att sugtekniken förstörs. Men har man en riktig sugbebis som jag hade så skall man nog ta och strunta i barnmorskornas råd. Då slipper man själv bli bebisens napp (för det blir lite jobbigt till slut) och bebisen får sitt sugbehov tillfredställt. Skulle jag få barn igen skulle jag dessutom börja ge modersmjölkersättning från början, åtminstone på nätterna. Jag tyckte faktiskt att det var rätt mysigt att amma men att ge flaska ibland underlättar enormt. Om amningensfördelar talas det mycket i Sverige men det är ytterst sällan man hör något mindre positivt sägas om amning. Till de mer triviala ting hör att man förlorar känseln i bröstvårtorna, till de mer allvarliga hör mjölkstockning, torsk och andra smärtsamma åkommor.

3 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag hörde också talas om doulor när jag var gravid men satte mig inte in i det så mycket. Jag har alltid trott att det var någon ideell föreningen eller något som hade doulorna och inte att det kostade pengar. Låter väldigt dyrt. Jag tror en vän , mor , syster som fött barn kan vara ett lika bra stöd och då är det dessutom en person man känner väl. Fast dom flesta har väl bara pappan till barnet med som stöd. Det och barnmorskorna har fungerat utmärkt för mig och jag har inte saknat ytterligare en person. Fast av någon anledning så ville jag under min första förlossning förhöra mig om barnmorskorna själv fött barn. Inte så viktigt egentligen men just då kändes det som om det var viktigt att veta.

Sara sa...

Min barnmorska och läkare säger precis så där, att det är viktigt att skapa en trygghet kring den som ska föda, för att hon ska känna sig trygg och lugn, och säler i sig själv. Osäkerhet kan göra förlossningen svårare, men jag tror inte att man behöver betala massor med extrapengar för den tryggheten...

På tal om amning; Glöm inte myten om hängbröst! ;)

Nadia sa...

Therese: Först jag hörde talas om det trodde jag liksom du att det handlade om ngn idellverksamhet. Blev lite smått chockad när jag såg priserna. Känns mest som om man vill tjäna pengar på folk. Speciellt som dolurna inte har någon speciell utbildning. För att man har gått en helgkurs behöver man ju inte vara expert på barnafödande. För den födande kvinnan är trygghet viktigast och det kan man lika gärna finna hos ngn annan.

Sara: Nej, visst känns det onödigt att lägga ned en massa extra pengar för att ha med en främmande person under förlossningen. Då kan mna lika gärna ta hjälp av en vän eller någon nära släkting som man känner förtroende för.