8.8.08

Bebisar i Chile

Det skall bli så roligt att åka till Chile igen, extra kul och spännande blir det eftersom två av mina bästa vänner i Chile väntar och kommer att få barn under de kommande månaderna. Det skall bli intressant att få en inblick i hur chilenska föräldrar resonerar och tänker när det gäller bebisar.
I Chile verkar de flesta föredra att ge barnet ett namn långt innan födseln medan jag här i Sverige noterat att föräldrar har inställning "Vi kan ju inte ge barnet ett namn förrän det har fötts och vi ser vilket namn som kan tänkas passa honom/henne".
Liksom i många andra spanskspråkiga länder är det inte helt ovanligt att familjens förstfödda pojke/flicka får samma förnamn som mamma eller pappa.
Vad som mer skiljer bebisvärlden i Chile från den i Sverige lär jag få reda på när jag befinner mig på plats.

3 kommentarer:

Sara sa...

Det ska bli roligt att höra om skillnaderna sedan! När bär det iväg?

grancanariamamman sa...

Jag tyckte att allmän överbeskyddning var det jag reagerade mest på. Ibland ville jag bara säga "Ja men låt ungen ta reda på det själv!". Men å andra sidan tyckte de att min uppfostran var alltför "fri", vilket inte alls är mina svenska vänners åsikt... Så nog finns det skillnader allt!

Nadia sa...

Sara;om en och en halv månad ungefär

Grancanariamamman;kan tänka mig det. I sverige är ju mkt av inställningen att barnen skall få upptäcka och lära av sina egna erfarenhetr