29.8.08

Lapis lazuli



När jag är ute och reser köper jag gärna med mig fina smycken hem att bära som ett minne av den plats jag besökt. När jag var i Peru köpte jag en liten inkagud i silver att hänga runt halsen. Från min studenttid i Barcelona har jag en vacker Gaudí-inspirerad silverring dekorerad med emalj som jag genom åren fått många komplimanger för.
Befinner man sig i Chile skall man definitivt passa på att köpa smycken gjorda av halvädelstenen lapis lazuli. Lapis lazuli lär endast stå att finna på två platser i världen; Chile och Afghanistan. Eftersom tillgången på denna sten är god i Chile är priserna relativt modesta.
Själv uppskattar jag färgen på stenen som i Chile för det mesta är djupt mörkblå och ofta används i silversmycken. Är man ute efter att fynda lapis lazuli i Santiago är stadsdelen Bellavista bra att börja i, där finns gott om gatustånd och små butiker i vilka man säljer stenar och smycken av lapis lazuli.

Inga kommentarer: