17.8.08

Och glöm inte äpplet i väskan

En annan grej som är bra att tänka på då man skall resa in i Chile är som även Grancanariamamman skrivit, att man inte får föra med sig in livsmedel i landet (såvida det inte är förpackat i förslutna burkar som t.ex konserver). Redan på planet får man fylla i en lapp på vilken man deklarerar sådana här ting. Men har man ett äpple med sig i ryggsäcken som man köpte på flygplatsen i Madrid för att äta på planet är det lätt hänt att man glömmer detta. Det hände mig. Då jag för första gången skulle passera tullen på chilensk mark rotade en dam med bister uppsyn igenom min ryggsäck och undrade varför jag hade gömt ett äpple i ryggsäcken, visste jag inte att jag kunde bötfällas för detta? Det hela föreföll mig löjeväckande, det var ju bara ett äpple och jag hade ju glömt att jag ens hade det. Det är väl bara att slänga det i papperskorgen tänkte jag. Damen med den bistra uppsynen tog dock inte lika lätt på det hela. Hon gick igenom resten av min resväska, synade nogrannt mina plastrefiller fyllda med äpplemos och gick igenom varenda konservburk i bagaget. Efter en kvart lät hon mig gå med en sträng tillsägelse om att inte upprepa samma misstag igen.
Så vid den här resan till Chile skall jag se till att damma ur varenda smula som kan tänkas finnas i handbagaget. För jag vill varken ha böter eller tvingas stå och förhandla med en sur tulltjänsteman i en kvart.

6 kommentarer:

Pumita sa...

Det luktar lite "en slant skulle hjälja"-försök eller är det bara för att de ska visa sin makt?

Pumita sa...

hjälpa menar jag förstås

Thérèse sa...

Men du behövde inte betala några böter för äpplet då? Har läst Grancanariamamman och hon fick visst betala böter.

Sara sa...

Jag råkade ut för samma sak när jag kom till Taipei från HongKong... Vakter med nosande hundar (jag trodde de letade knark) som stannade vid min väska och började gläfsa. För ett äpples skull. Men jag slapp böter. ;)

grancanariamamman sa...

Ja, då hade du tur att du slapp böta! Men kom ihåg att inte alla konservburkar funkar, min med honung i funkade t.ex. inte...
Och för att svara lite på Pumitas kommentar så tror jag att det snarare förvärrar om man försöker muta dem med pengar, de tar sin flora och fauna på stort allvar de där chilenarna!

Nadia sa...

Pumita: Nej, Chile ¨är förmodligen det minst korrupta landet i hela Latinamerika och mutor är inte särskilt vanligt.
Däremot är det tydligen så att lagen om att ej föra in livsmedel i landet finns för att skydda landets jordbruk mot vissa typer av skadedjur som Chile är förskonat från tack vare sitt läge (med Anderna som skydd). De här skadedjuren förekommer i grannländerna och för att förhindra att de sprider sig har man dessa regler.

Therese: Nej, böter slapp jag tack och lov. Däremot tog det onödigt mycket tid och var lite irriterande

Sara: Känns så onödigt när det bara handlar om ett äpple, man kan ju tycka att tulltjänstemännen borde vara av samma åsikt.

Grancanariamamman: Så du fick inte ta med dig alla burkar in? Jag tycker reglerna verkar lite oklara, egentligen är det nog bäst att lämna allt i matväg hemma men det finns så mkt jag vill ta med mig..