23.8.08

Chile - inget för badkrukor

Chile, ett av världens längsta länder borde med sina mil efter mil av kust, klippor och strand vara ett riktigt paradis för både badälskare och gourméer med smak för det havet har att erbjuda. Var man än befinner sig i detta avlånga land är det aldrig särskilt långt till fiksmarknader där stånden dignar av fiskar man aldrig tidigare sett och ännu mindre känner till namnen på.
Vill man tillbringa en helg på ett badlakan vid strandkanten tar det aldrig mer än ett par timmar att ta sig till havet. Med själva badandet är det desvärre lite sämre ställt. Åtminstone om man liksom jag är en riktig badkruka. Vattnet i de chilenska haven är nämligen alltid kallt. Någon större variation beroende på var i landet man befinner sig är det inte. Möjligen kan temperaturen pendla mellan kallt och svinkallt. Att temperaturen aldrig är särskilt badvänlig beror på Humboldtströmmen som sträcker sig från norra Peru till södra Chile och transporterar kallt vatten från södra Stilla havet mot ekvatorn.
Visst är stränderna i Viña del Mar fina, men jag föredrar att vara en landkrabba och inte doppa mer än stortån i vattnet. Hur inbjudande de än ser ut.

Bilder från Viña del Mar, från Wikipedia



5 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag är också badkruka så jag skulle nog nöja mig med att ligga på stranden i Chile. Men blir det inte hyfsat varmt ens längst uppe in norr?

Nadia sa...

Vad jag har hört (för jag har aldrig varit där själv) är att vattnet i norra Chile skall vara något varmare mentydligen inte särskilt mkt varmare.

För att jag skall hoppa i måste det vara över 30 grader i luften och minst 27 i vattnet :)

Pumita sa...

En till kruka här... tur att jag ska till Påskön då. Tror iaf att det är varmare där. Fast jag gråter inte ihjäl mig om jag inte får bada. Det är klart att det är skönt när det är supervarmt men jag överlever.

Sara sa...

Jag kan möjligtvis doppa tårna om det är 20°. Annars vill jag ha minst 23, 24°. Men det ser väldigt inbjudande ut...

Nadia sa...

Pumita. påskön låter härligt, du har förmodligen rätt i att det är varmare där. Fast jag gråter inte heller ihjäl mig om jag inte får bada :)

Sara: Ja, det är lite förrädiskt...ser inbjudande ut men är kallt som attan.