8.2.09

Boktips till er

Eftersom jag har fått en massa intressanta och spännande tips på böcker av er, så tänker jag dela med mig av några av mina egna favoriter.

Allt som skrivits av Jonathan Safron Foer. Författaren har bara hunnit skriva två böcker, två romaner som är fantastiskt bra.

Rasrisk av Mattias Gardell, mycket intressant läsning om extremrörelser i USA, från Ku klux klan till Nation of Islam

Killing Pablo av Mark Bowden, en redogörelse för den colombianska narkotikakungen Pablo Escobars liv och leverne. Spännande som en thriller och svår att lägga ifrån sig.

Jag är förmodligen den sista svensk som upptäckt Stieg Larsson (är egentligen inte särskilt förtjust i deckare) men hans triologi som börjar med boken Män som hatar kvinnor tyckte jag var mycket bra.

Nina Solomins Ok, amen och Gränsen, båda två är reportageböcker men aldrig torra eller tråkiga. Den förstnämnda handlar om judar i New York, den sistnämnda om afrikanska invandrare i Spanien och framförallt deras riskfyllda färd mot Europa.

5 kommentarer:

It´s all about me sa...

Boktips mottages alltid tacksamt.
Killing Pablo vill jag nu läsa!

(Män som hatar kvinnor är absolut inte min genre, men jag tyckte den var OK. Inte bra, men ok)

Susanne sa...

Tack för tips!

Stig Larssons böcker har jag sträckläst, och även om jag ser vissa brister gillar jag dem. De var en utmärkt present till min artonåring som mest läser italienska numera.

Gränsen tyckte jag var en alldeles utomordentlig reportagebok som jag rekommenderar alla att läsa för att förstå lite av flyktingars situation.

Gardells böcker har jag däremot svårt för, även om jag bara läst En komikers uppväxt. Kanske ska ge honom en chans till.

Killing Pablo låter intressant så den skriver jag upp i minnet.

Jonathan Safron Foer låter bekant, men jag har inte läst något av honom.

Nadia sa...

It´s all about me; Killing Pablo är inte bara oerhört spännande historia om hur Pablo Escobar kom att bli en av världens rikaste män och under en tid även Colombias mäktigaste man.

Jag gillar inte alls deckare i vanliga fall och förstår mig inte på den deckarhysteri som råder i Sverige men Stieg Larsson gillade jag skarpt.

Susanne; Jag tror du blandar ihop Jonas Gardell med den mindre kända Mathias Gardell (som skrivit boken jag tipsar om). Om jag inte misminner mig är de båda bröder men jag kan försäkra dig om att Mathias Gardells sätt att skriva inte har något som helst att göra med Jonas Gardells.

Safron Foer blev skrevs det mkt om när han debuterade med "allt är upplyst". Jag tycker att hans sätt att skriva både är underhållande och innovativt.

Stieg Larsson blev en riktig sträckläsare för mig också, trots att jag i vanliga fall inte gillar deckare.

Pumita sa...

Jag brukar inte heller läsa deckare men Larssons trilogi var otroligt spännande. Ska nog se filmen fast jag är lite tveksam... den har premiär i slutet av februari.

Thérèse sa...

Nej jag är den sista som upptäckt Stieg Larsson , har ännu inte läst böckerna fast flera som liksom jag inte brukar vara förtjusta i deckare har rekommenderat dom. Kan instämma i att Rasrisk , Gränsen och Ok Amen är mycket läsvärda