2.2.09

Vad skulle du gjort?

Jag blev så inspirerad av El Rubios oerhört intressanta och komplexa frågeställningar i inlägget Vad tycker du? att jag kände att jag ville slänga ihop ett liknande inlägg själv.
Det fall som jag tar upp just här är långt ifrån lika svårt eller viktigt som El Rubios exempel, det är emellertid ett fall direkt hämtat ur den chilenska verkligheten och är mer till för att roa en stund och ge en inblick i hur saker och ting fungerar i Chile.

En kvinnlig bekant till mig är 28 år gammal och arbetar som ingenjör sedan ett par år tillbaka. Hon är fast anställd, har en regelbunden inkomst och tjänar dessutom bra med pengar. Trots detta bor hon fortfarande kvar i sitt föräldrahem där hon inte bidrar med ett öre till hushållskassan. Större delen av sin lön använder hon till att festa eller shoppa upp om söndagarna i något av Santiagos alla malls där hon handlar dyra märkeskläder.
Hon har en ny och fin bil som hon fick av sin pappa för något år sedan. Bilen har hon dock redan tröttnat på, därför har hon tittat ut en ännu nyare och ännu dyrare bil som hon planerar att köpa. Det finns bara ett problem. Eftersom min bekant inte har brytt sig om spara något av sin lön (trots att hon har haft möjlighet att göra detta) så vet hon inte hur hon skall finansiera inköpet av den nya bilen. En bil som hon till varje pris vill ha.
Så då återstår frågan; Vad borde hon göra?

1. Sätta igång och spara ihop till drömbilen.

2. Hon är en vuxen människa och borde självklart begripa att bilköp inte är något att ens tänka på innan man klarar av att betala åtminstone en del av summan själv.

3. Hon är en vuxen människa och borde se till och få tummen ur häcken och köpa en lägenhet och flytta hemifrån innan hon ens funderar på att lägga pengar på att köpa en bil.

4. Vill hon köpa något som hon egentligen inte har råd med så får hon väl ta ett banklån.

5. Det är väl klart som sjutton att pappan även skall betala den nya bilen.

Uppdatering; efter en kommentar från Vladde får frågan ytterligare ett alternativ.

6. Inget av ovanstående. Hon borde istället ta sin nuvarande bil och åka på sightseeing till någon av Santiagos poblaciones (fattiga ytterområden) och komma till insikt om att hennes bilbekymmer är en fis i rymden jämfört med livet i en poblacion.

I ett senare inlägg kommer jag tala om vad min bekant valde att göra.

6 kommentarer:

Kent Filppu sa...

Som svensk tycker jag att 1,2,3 är bra svar, men med min erfarenhet av Latinamerika så tror jag att hon fick pappan att betala, om han kunde. I värsta fall fick han ta banklån. Skulle han trots allt vägra, så är det familjefejd och hon lånar själv (i mammans namn om så krävs för hon tar så klart dotterns parti).

It´s all about me sa...

Spara ihop till den, tycker jag, men jag är ganska säker på att pappan såklart ska betala för en ny! Annars tar hon antingen ett banklån, och det vill nog inte pappan. El Rubio hade rätt bra svar där tror jag.

Alltså, bo hemma och hela grejjen tycker jag inte är konstigt, jag tycker det är fint att bo med familjen typ hela livet - vilket vi inte gör här, men däremot är det ju dumt att inte bidra och att festa/shoppa upp allt! Väldigt dumt!

Rune sa...

Inget av alternativen, möjligtvis tvåan. Din bekant har redan en ny och fil bil och behöver därför inte en ny. Hon kan däremot börja bidra med pengar till hushållskassan, men det fungerar väl inte så.

Anonym sa...

Inget av alternativen!

Hon borde ta en runda i sin NUVARNDE bil till La bandera, Quinta Normal, Pudahuel, Cerro navia, La legua, Villa Francia och så vidare.

Kanske skulle hon då begripa att hennes dilemma är en bortskämd unges i jämförelse med de djupa sociala problemen i mitt land.

Nadia sa...

El Rubio; blev full i skratt när jag läste dina svar. Familjefejd ;)

Anna: Jag tycker inte heller det är något fel på att bo hemma. Gillar inte heller riktigt den svenska varianten med att dra hemifrån så snart man fyllt 18. Det är liksom två extremer-bo hemma tills man gifter sig eller flytta hemifrån så snart man är myndig. Ett mellanalternativ vore bäst.

Vladde; Du har absolut en poäng, så jag tror jag gör ditt svar till et sjätte alternativ.

Nadia sa...

Rune; Nej, bidra med pengar till hushållskassan är inte särskilt vanligt att man gor här om man har föräldrar som har det gott ställt.