17.2.09

Handla allt på avbetalning

Varje gång man köper något i en affär i Chile för en summa som i princip kan vara hur obetydlig som helst, så blir man tillfrågad om huruvida man önskar dela upp betalningen. För det mesta kan man välja upp till "tres cuotas", att dela upp betalningstillfällena i tre utan ränta. Min första tanke då jag blev bekant med detta sätt att handla var; "Löjligt, varför skulle jag vilja dela upp en struntsumma på 100 kronor i tre avbetalningar?". Men har man ett dåligt betalt arbete och inte tjänar mer än 2000 kronor i månaden är förstås 100 kr ingen struntsumma.
De flesta chilenare jag känner har för vana att dela upp allt de köper i cuotas. Denna vana att handla allt på avbetalning blir förstås även problematiskt om man är oekonomisk eftersom det gör det lättare att handla över sina tillgångar.
För mig känns detta sätt att handla främmande eftersom jag av princip inte tycker att man bör handla saker som man egentligen inte har råd med. Jag handlar aldrig i cutotas men känner förmodligen inte en enda chilenare som inte handlar på detta sätt.

7 kommentarer:

Pumita sa...

Jag håller självklart med dig om att man inte ska handla sånt man inte har råd med men avbetalning kan vara enda sättet för en del att kunna handla överhuvudtaget. Sedan beror det förstås på om det är nåt man verkligen måste ha eller inte. Handlar själv aldrig på kredit, det känns bäst att lägga ut pengarna på en gång och då vet jag att det är mitt.

Thérèse sa...

Håller med dig för jag ogillar själv kredit men kan samtidigt förstå om man köper något dyrt. Jag har ju t.ex lån på min bil , avbetalat i sommar dock.
Att ständigt handla småsummor på kredit tror jag kan vara förödande för ekonomin.
Jag tror det är lite samma i Sverige faktiskt. Till exempel kan man köpa kläder hos HM , Ellos och andra webbshoppar på kredit , du kanske handlar för en tusenlapp och betalar av någon hundring i månaden men några hundralappar här och där blir till slut rätt svårt. För det är ju inte dom som har bra ekonomi som handlar kläder på kredit. Så finns ju sms-lånen. Vet egentligen inte mer om det än jag läst i tidningar men visst en skuldfälla för många och det handlar ju om rätt små summor. Har hört att man kan stå i kön i en affär , dra i väg en ansökan om sms-lån och ha pengar på konto 10 minuter senare. Visst vi svenskar kanske inte avbetalar en skuld på 100 kronor men på 1000 eller 2000 kr och det är ju summor som alla som har ett jobb ganska lätt kan spara till.

Nadia sa...

Pumita; Visst har du rätt i att kredit ibland kan vara det enda sättet att handla på om man har litet pengar. Samtidigt är det just dom som har väldigt lite pengar som riskerar att dra på sig stora skulder genom att gång efter gång handla på kredit.

Therese: Jag tror nästan det är oundvikligt att inte handla nåt på avbetalning. Det är ju te.x. få som har råd att köpa hus eller bil kontant.
I chile är dock många ur medelklassen skuldsatta upp över öronen. En bekant som är lektor (i ekonomi dessutom) på ett universitet här i Santiago har alldeles nyligen varit tvungen att sälja både sin lägenhet och sin bil pga av att han var skuldsatt upp över öronen. Många har helt enkelt tagit för vana att handla för mer än de egentligen har råd med.

Sms-lån tycker jag nästan är oetiskt. Det är ju ofta dom som inte kan låna pengar någonannanstans som tar dessa lån och som inte har någon möjlighet att betala tillbaka.

Pumita sa...

Jag skiljer på kredit och avbetalning. Om man har lite pengar kan det vara smart att köpa på avbetalning om det är nåt man absolut måste ha. Det kan man göra räntefritt och det behöver inte bli så dyrt om man sköter det. Vet inte om sånt finns i Chile.

Anna sa...

Det värsta tycker jag är när man blir tillfrågad om man vill betala blöjor i "cuotas". Tänk att börja köpa blökor på avbetalning, det är ju inte direkt något som man inte behöver köpa månaden därpå. För att inte tala om mat...

Nadia sa...

Pumita: Visst skall man skilja pa kredit och avbetalning (det var jag som blandade ihop de bada begreppen lite). Samtidigt sa finns det dom som koper precis allt pa avbetalning (aven om det inte ar nagon ranta) och da blir det latt sa att man drar pa sig stora skulder anda.

Anna: Precis vad jag menar. Det kan vara farligt att handla for pengar man inte har. Och manga jag kanner handlar i tres cuotas aven i snabbkopet.

Unknown sa...

Precis samma reflektion gjorde jag när jag kom hit, skrattade lätt åt hur man överhuvudtaget kan tänka sig att dela upp ett inköp på Lider för 8000 pesos i "3 cuotas".. men nu när man känner till systemet och folket mer inser man att många inte har något val.. precis som du säger, tjänar man 150.000 i månaden är ett inköp på 8000 stort... visst har individen ett eget ansvar, men samtidigt är hela samhället uppbyggt för att man lätt ska hamna i skuldfällan här med höga sjukvårds och utbildningsavgifter för att nämna något...