6.2.09

Boktips!

Jag vill ha boktips, allt ni kan komma på bland kommentarerna.

18 kommentarer:

Unknown sa...

Jag utgår ifrån att du har läst cien años de soledad? Jag älskar iofs alla García Marquez böcker.

Berättelsen om Pi, alla Paasilinnas böcker (eller nja, egentligen mest kollektivt självmord och de hängda rävarnas skog), snabba cash, låt den rätte komma in, smuts, el choco (man stör sig på spanskan och lite av språket, men gripande story), vindens skugga och alla Unni Drougges :D

Now you give me i min blogg? :)

Nadia sa...

García Marquez är en klar favorit. Bäst tycker jag om Kärlek i kolerans tid. Hans senaste böcker har jag inte varit så förtjust i.

Paasilinna har jag flera gånger läst ett par sidor i men inte kommit längre. Kanske dags för ett nytt försök alltså.

Berättelsen om Pi har jag hört flera som tycker om så den skall jag absolut läsa.

Drougge har jag inte läst ngt om men är nyfiken på henne.

El choco tyckte jag inte alls om. Hade läst en bok innan skriven av en engelsman i samma fängelse som var tio gånger bättre.

Skulle jag rekommendera ngt blir det definitivt Eduardo Galeano, el libro de los abrazos är en av mina favoriter.

Den vidunderliga kärleken av Carl Johan vallgren är också en klar favorit.
Annars gillar jag Erlend Loe och Bodil Malmsten (ibland).

Susanne sa...

Jag håller just nu på med "Blonde" av Joyce Carol Oates, en underbar, otroligt tjock bok (drygt 800 sidor), men mycket väl värd att läsa. Den tar upp Marilyn Monroes liv på ett fantastiskt sätt så att man tycker att man känner henne personligen.

Nadia sa...

Blonde tyckte jag ocksa om. Ar annars inte sa fortjust i just denna forfattarinnan men orkade faktiskt ploja mig igenom hela tegelstensromanen :)

Lisa Christensen sa...

Kärlekens historia av Nicole Krauss tyckte jag var väldigt bra. Saknar att läsa, älskar böcker, men hinner inte läsa många sidor sedan jag fått barn...

Nadia sa...

Lisa: Karlekens historia hade jag hort mkt gott om innan jag kopte den. Jag laste ungefar halva men tyckte den var ratt intetsagande... Daremot har ju Krauss en make som skriver alldeles utmarkta bocker.

Jag har borjat lyssna pa ljudbocker nar jag diskar, stadar eller gor andra trakiga saker. Pa sa satt far man tillfalle att "lasa" trots att man har ett litet barn som tar mycket tid.

Pumita sa...

Hade du läst Katedralen vid havet av Falcones? (La Catedral del Mar). Tror att du skulle tycka om den.

Nadia sa...

Pumita; Ytterligare en bok som finns på min lista över påbörjade men ej utlästa böcker. Jag läste den lite halvhjärtat, hade den i väskan på väg till jobbet och så... Och det är ju inte direkt en roman som lämpar sig för lite hafsig läsning här och där så jag får nog göra ett nytt försök.

Pumita sa...

Jag har kommit halvvägs men har precis som du läst den lite slarvigt, på t-banan. Den förtjänar mer tid och framför allt lugn och ro.

Susanne sa...

Du verkar har läst allt vi rekommenderar här. :)

Nåja, här kommer ännu ett tips, som egentligen är flera. Själv har jag bara läst en av böckerna som getts ut på Sekwa förlag, men tror nog att du skulle kunna hitta något du gillar, utgivet av det här ganska nystartade förlaget som översätter franska författare till svenska.

It´s all about me sa...

Tack för bra tips om mycket bättre version av El Choco! Jag tycker språket var dåligt i boken, men storyn ändå gripande, just eftersom den är "sann" (om nu sann i dagens mening betyder sann...)Kärlek i kolerans tid gillade jag nog egentligen bäst av García Marquez jag med, och de senare sådär.

Vet inte om du skulle gilla Unni Drougge, men jag har gillat Regnbågens tid, slyngstad events, andra sidan alex och heroine bäst. De föesta läste jag dock för 10 år sedan så det är svårt att veta hur jag skulle tycka idag. Jag köper hennes pocket såfort de kommer ut, gillar dem alla. Penetrering var sjukt...speciellt och annorlunda.

kul att berättelsen om Pi är en bok du nog kommer läsa! :)

Jag läste nyligen Ut och stjäla hästar av Per Pettersson och den var väldigt fin! (slutet lite sådär, dock)

I love books!

Thérèse sa...

Carry me home av Dinane McWhoter är en tegelsten men mycket läsvärd. En självbiografisk bok om en kvinna som växte upp i överklassmiljö i Birmigham Alabama under dom värsta rasmottsättningarna i amerikanske södern. Hon visste ingenting om vad som hände men började sedan som vuxen nysta i det och hittar släktingar som varit med i Ku Klux Klan och gjort riktigt vidriga saker. Jag läste den för 5-6 år sen och tyckte den var väldigt intressant och välskriven om en epok jag kände till väldigt lite om. Vet inte om den finns på svenska.

Nadia sa...

Susanne; Ja, jag antar att de flesta läser samma typ av böcker. Böcker som det gjorts mkt i media och som syns väl i bokhandlarnas fönster

Tack för länken, skall genast kolla in den. Det låter intressant och som böcker jag skulle gilla!

Annaluna; har läst unni drougges blogg ett par ggr och har blivit lite nyfiken på hennes böcker därigenom. överhuvudtaget är jag nog ganska dålig på att läsa svenska böcker och borde skärpa mig.

Therese: Har aldrig hört talas om boken men tycker att den låter jätteintressant. Precis min typ av bok! tack för tipset.

Lisa Christensen sa...

Haha, vad lustigt! Jag gillade inte alls hennes make Foer, slutade efter halva boken (Allt är upplyst).
Att lyssna på böcker, det var en bra idé!

Nadia sa...

Lisa; Där ser man hur olika det kan vara!

Mp3-böcker är helt suveränt. Tar ju ingen plast heller och kan laddas ner eller köpas lätt och enkelt.

Pumita sa...

@ Lisa: Jag gillade inte heller "Allt är upplyst". Läste inte ut den.

Anonym sa...

Hej Nadia! I chile kan du få tag på några chilenska klassiker, böcker som jag fann riktigt bra. Det kan hända att du läst de redan :)

1. "La vida simplemente", Oscar Castro.
2. "llampo de sangre", Oscar Castro
3. "el niño que enloquecio de amor",Eduardo Barrios.
4. "Sub-terra", Baldomero Lillo
5. "sub-sole", Baldomero Lillo

En argentinsk klassiker:
"Martin Fierro", Jose Hernandez

och så slultigen en i mitt tycke bra bok men svår att få tag på i Chile:
"El defensor tiene la palabra", Petre Bellú.

Nadia sa...

Tack for tipsen Vladde!
Jag skall kolla upp samtliga bocker. Kul att fa tips pa chilenska bocker ocksa som (forhoppningsvis) gar att fa tag pa har.