13.2.09

Chilensk film


Den chilenska filmen La buena vida belönades nyligen med det spanska filmpriset Goya i kategorin bästa latinamerikanska film. Och filmen är bra, på ett så där lågmält estetiskt tilltalande vis. Här skildras ett antal människoöden i dagens Santiago, var och en är de på sitt vis representativa för dagens Chile.
Trots att berättartempot är sävligt (inga snabba klipp eller pang-pang här) är filmen aldrig långtråkigt utan lyckas hålla tittarens intresse vid liv ända fram till slutscenen.
Lyckas ni lägga vantarna på La buena vida så se den!

5 kommentarer:

Pumita sa...

Jag har läst om den. Nu återstår det att se om den hittar till Sverige öht.

Hade du sett Che-filmen med del Toro? Såg att den har premiär snart härhemma. Kommer att se den oavsett om den får bra eller dålig kritik. Är så nyfiken!

Nadia sa...

Jag hoppas den kommer ga att fa tag pa i Sverige, for den ar bra.
Dessutom tycker jag alltid det ar kul nar icke amerikansk film nar Sverige.

Ja, nu har jag sett Che filmen. Den var helt okej, inte jattebra men inte direkt dalig heller.
Jag kanner dock att jag onskar att jag hade vetat lite mer om den kubanska revolutionen innan jag sag filmen. Tycker sjalv att mina kunskaper om kubanska revolutionen ar hyfsade men har var det mkt artal och manga enskilda handelser som jag kande att jag inte hade sa bra koll pa. Ett stort plus ar dock att filmen ar pa spanska! Sa skont med en amerikansk (och spansk) film dar de faktiskt pratar det sprak som talas i landet filmen utspelas i.

Anonym sa...

Jag får plugga på lite innan jag ser filmen. Har iofs ganska goda kunskaper jag också men man glömmer ju. Det var ändå för fyra år sedan jag var där. Har någon historiebok som jag fick med mig från Havanna. Och så har jag ju Thomas Gustafssons tegelsten.

Att det är på spanska är ett stort plus. Jag klarar inte av att se dubbade filmer! :)

Jorge sa...

hoppas den här filmen är bra! machuca är ju bra till exempel!

bra blogg föresten hittade den för ett par dagar sen

hej!

/Jorge

Nadia sa...

Pumita; Ja, det är nog bra om man har mer än grundläggande kunskaper om kubanska revolutionen innan man ser filmen.

Dubbat är det ju sällan i Sverige, jag tänkte mest på att i amerikanska filmer som är inspelade i Vietnam/Kina/Mozambique/annat valfritt land brukar märkligt nog alla tala engelska.

Jorge: Hej och välkommen till bloggen! Själv var jag inte så förtjust i Machuca även om jag vet att många andra tycker den är väldigt bra. Själv gillar jag dock den här filmen bättre.