2.2.09

Fler I-landsoproblem i U-länder

"Utbudet av bröd och ost är dåligt", klagar svenskarna på ambassaden i Uganda. Det står att läsa i dagens Aftonbladet i vilken man i samma artikel som ovanstående citat är hämtat från kan läsa mer om de bedrövliga levnadsvillkor som svensk ambassadpersonal tvingas uthärda i Långtbortistan.
Något av det värsta måste ju ändå vara att placeras i Mocambique där golfbanan bara har nio hål. Tätt följt av Mali, ett land som -ve och fasa- saknar en egen opera. För att inte tala om Kanton i Kina där "utbudet av västerländsk kultur är begränsat". Och placeras man i Albanien ja, då finns det "risk för interllektuell understimulans".
De vågor av empati som väller upp då man läser om hur slitigt svensk ambassadpersonal har det är enorma. Kanske kunde Röda Korset starta en insamling för att skicka Pågens limpor till svenska diplomater i Uganda?

8 kommentarer:

k sa...

Ååh, du har ju så rätt!

Om det är någon allergi som växer för varje dag, månad och år som går så är det över människor som klagar och gnäller. Nu klagar och gnäller jag förvisso över folk som klagar och gnäller men det är nog också något av det enda jag klagar och gnäller på. Puh. Mycket klag och gnäll blev det.

k sa...

Och självömkare. Fast det hör nog ihop.

Susanne sa...

Jag blir alltid lite skeptisk till sådana här artiklar i Aftonbladet. Tänk om det bara är så att man beskriver verkligheten? För så skulle det faktiskt också kunna vara. Bara för att man framför fakta om hur det är i ett land behöver det inte vara klagomål. Det skulle kunna vara information om ett land med den enda målsättningen att upplysa en nyanländ om den verklighet som denne möter och kanske inte är van.

Dessutom reagerar jag på det generaliserande påståendet att "svenska diplomater klagar". Alla är inte likadana, men som Aftonbladet skriver verkar det som om de vill svärta ner diplomater och göra vanliga medborgare avundsjuka, allt för att skapa rubriker.

Nadia sa...

Lisa; Speciellt mkt utslag far jag av manniskor som gnaller over petitesser, som i det har fallet

Susanne: Du har en viktig poang tror jag. Jag blev ocksa lite skeptisk och antar att dessa svar har hamtats fran nagra blanketter som svenska diplomater forvantas fylla i, blanketter som sakerligen sands ut av UD och som hor till diplomaternas arbetsuppgifter att fylla i. Sa visst, det ar bara losryckta citat. MEN om man verkligen tycker att det ar viktig fakta att golfbanan bara har nio hal eller att bo i Albanien gor en intellektuellt understimulerad. Ja, da tycker jag nog anda att det sager ratt mycket om personen bakom orden.
Riktiga overklassfasoner, oavsett vem som ligger bakom blanketten eller vad diplomaterna forvantas skriva.

It´s all about me sa...

HERREGUUUD!

Sara sa...

Hahaha! Jag dör! "utbudet av västerländsk kultur är lite dåligt"... Men varför bosätter man sig då utomlands?

Nadia sa...

It´s all about me; Exakt vad jag tänkte när jag såg det här.

Sara; Men du får väl ändå medge att det är lite upprörande att kineserna inte tagit till sig och influerats mer av den västerländska kulturen? ;)
Sinnesjukt.

Pumita sa...

Det mest upprörande är egentligen - om man förutsätter att Aftonbladet ger en rättvis bild av det som har sagts - att vi betalar för att de där människorna företräder oss i utlandet!