7.2.09

Nu har jag...

...äntligen lyssnat ut Roberto Savianos omtalade essä/reportage/roman Gomorra. En bok som i mitt tycke kanske borde utnämnas till förra årets mest överskattade litterära alster. Helt okej egentligen men alldeles för pratig, långrandig och ostrukturerad för att vara något mästerverk. Att jag sedan lyssnade på Gomorra uppläst av en synnerligen osympatisk, dryg och teatralisk stockholmsröst gjorde ju inte heller saken bättre...

...nästan sett hela första delen av filmen om Che Guevara. Filmen är faktiskt helt ok. Tror dock att man skall se till att ha hyfsade kunskaper om Kubas historia innan man ser den eftersom händelser skildras i all sin hastighet utan någon bakomliggande förklaring.
Ett stort plus får filmen för att dialogen är på spanska. Jag tycker annars att amerikanska filmer som utspelas i andra delar av världen men ändå är på engelska drabbas av svåra trovärdighetsproblem.

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag ska också försöka se Che-filmen. Är hyfsat insatt i revolutionen på Kuba så den biten bör inte vara något större problem. Låter bra att dialogen är på spanska. Precis som du har jag lite svårt för film som utspelar sig i andra delar av världen och där karaktärerna inte är engelskspråkiga men skådisarna pratar amerikanska.

Thérèse sa...

Med amerikanska menar jag engelska med amerikansk accent. Spanska , quehua, aymara och fler språk är ju också amerikanska om man ska vara petig.