26.2.09

Cykelbanor


Sedan jag var i Chile sist har jag lagt märke till att antalet cykelbanor i Santiago har blivit betydligt fler. I stadsdelen Providencia kan man till och med hyra en cyklel av kommunen för att ta sig till eller från metron.
För att jag skall sätta mig på en cykel i Santiago skall det dock mycket till. Jag tycker visserligen att cykeln är ett ypperligt färdmedel men inte här där de nyligen anlagda cykelbanorna tvärt tar slut och man bör vara nästintill självmordsbenägen för att cykla på vägar avsedda för bilar.
Fast så värst petigt med var man cyklar är det inte. Många cyklister trivs bäst på trottoaren och på cylekbanorna trängs cyklisterna med såväl lösspringande hundar som fotgängare.

2 kommentarer:

Thérèse sa...

När jag bodde i Madrid så saknade jag att cykla ibland. Men sätta sig på en cykel i Madrid skulle nog vara otänkbart för mig. Jag kan inte minnas att jag såg en enda cykelbana och cykling verkade mest vara en motionsform man ägnade sig åt. Då hade man tjusiga cyklar som liknade dom tävlingscyklisterna har och kläder som såg ut att vara målade på kroppen. Så åkte man upp i bergen eller höll till i en park och cyklade. Det här att ha en gammal halvrisig treväxlad sak och dagligen cykla till och från jobb eller skola verkade knappast existera.

Nadia sa...

Mmm...minns det där från Madrid. Kan inte minnas att jag heller sett en enda person som använt cykeln som färdmedel. I Santiago finns det trots allt faktiskt ganska många som cyklar inte bara för nöjes skull, utan för att ta sig från punkt A till punkt B.