16.5.07

Chicha morada


Vid så gott som samtliga måltider som intogs i sällskap av peruaner fanns en karaff med chicha morada på bordet. Drycken är vanligt förekommande i såväl Peru som Bolivia och görs på den blåsvarta majssort som odlas i Anderna. Riktigt hur jag skall beskriva smaken vet jag inte, för jag kommer inte på något att jämföra den med. Smaken är söt, men inte för söt och detsamma kan man säga om den efterätt mazamorra morada, som görs på samma majssort. Själv blev jag riktigt förtjust i den speciella smaken och köpte med mig påsar med pulver för att blanda chicha morada, mazamorra morada och så naturligtvis ett par påsar med chicha godis. Mums!

4 kommentarer:

Johan T sa...

Ojoj, jag dricker chicha morada nästan varje dag, och inte så mycket för att det är gott, utan för att man alltid får det med lunchmenyerna :)
Mazamorran brukar jag däremot passa...
Får jag ge lite (konstruktiv?)kritik? Jag tycker, speciellt när jag sitter vid min laptop, att det är lite svårt att läsa rubrikerna (och allt annat av den färgen), mot den vita bakgrunden... Kanske en lite mörkare färg till texten skulle göra din blogg ännu bättre (för innehållet är ju alltid bra!)? :)

Nadia sa...

Glomde namna att chicha morada sa gott som alltid serveras till lunchmenyerna. Tycker att smaken, trots allt, ar relativt mild och passar bra som maltidsdryck.
Va?! Ater du inte mazamorra?! Det ar ju annu godare an chica morada, har du fel pa smaklokarna?

Och visst far du ge kritik, du ar dessutom inte den forsta som namner det. Har funderat pa att byta farg tidigare da den ljusgrona "smalter in" i den vita bakgrunden. Gillar dock limegront varfor jag annu inte har fatt tummer ur och bytt. Men som sagt, du ar inte den forsta som namner det, det ar val dags att ta farval av den limegrona (hur ont det an gor i hjartat ;) och byta till en mer lasarvanlig farg.

Thérèse sa...

Jag har tänkt precis samma sak som Sukha , tycke också att rubrikerna och länkarna kan vara lite svåra att se mot den vita bakgrunden och att ett byte till en mörkare färg vore en god idé. Fast du gör som du vill och texterna är alltid bra oavsett rubrikens färg!

Nadia sa...

Therese: Får väl erkänna att tom jag ibland kan tycka länkarna är lite svåra att se men jag har inte ändrat färgen eftersom jag gillar den. Eftersom det nu är så många som har påtalat att det är svårt att se kommer jag förmodligen ändra färgen så snart jag har tid.