13.5.07

Reklamavbrott

Santiagokylan kryper sig in under skinnet och är svår att bli av med. Allra helst skulle jag vilja stanna kvar under mitt värmande lager av filtar och inte kliva upp ur sängen på hela dagen. Och eftersom det är söndag idag kan man faktiskt tillåta sig själv att inte göra något särskilt, dricka kopp efter kopp med varma drycker som te eller kaffe, och kanske se en film eller två.
Jag såg till att utöka min DVD-samling med råge då jag var i Peru. Bland de filmer jag köpte fanns en peruansk film som jag tyckte mycket om, Madeinusa. Filmens titel är också det namn som bärs av dess huvudkaraktär, en 14-årig indianska bosatt i en avlägsen liten by någonstans i Anderna. De flesta av byns invånare är hängivna katoliker och försöker leva så som de heliga skrifterna föreskriver, bortsett från två dagar om året. Under Viernes Santo, då Kristus korsfästs kan byborna göra det som faller dem in, begå äktenskapsbrott och leva rövare för under denna helg är Gud död, han ser ej vad som sker och begreppet synd existerar inte. Traditionen upprepas år efter år av Madeinusa och övriga bybor utan att ifrågasättas tills den dag då en ung man från Lima råkar finna vägen till dessa avlägsna trakter.
Madeinusa är en vacker film som ger åskådaren en uppfattning om hur det kan vara att leva på den peruanska landsbygden där människor av okunskap väljer att ge sina barn namn som Madeinusa. Trots att Madeinusas livsöde närmast kan beskrivas som tragiskt, efterlämnar filmen en en känsla av glädje. Den är full av värme, färger och musik och känns riktigt latinamerikansk. Om Madeinusa vore en bok och inte en film, skulle den vara en novell skriven av García Márquez. Se den! Trailern finns här


När jag ändå skriver om film kan jag passa på att tipsa om den hysteriskt roliga spanska komedin Crimen Perfecto av regissören Alex de la Iglesia. Alex de la Iglesias filmer är ofta roliga, hel skruvade och mycket underhållande. Men Crimen Perfecto spelar i en divison för sig.
Huvudpersonen Rafael är en skicklig säljare på ett stort varuhus. Arrogant och självgod ägnar han merparten av sin tid åt sina många och flyktiga förhållanden med varuhusets tjusiga expediter och drömmer om att bli avdelningschef. Chansen att bli befodrad dyker slutligen upp, men Rafael går miste om tjänsten till förmån för den mycket äldre och mindre Don Juan-aktige Don Antonio. Detta gör vår huvudperson så upprörd att han under ett gräl med sin konkurrent råkar ha ihjäl denne. Vittne till dådet blir expediten Lourdes, vars utseende är långt ifrån de skönheters som Rafael brukar falla för. För att inte dådet skall avslöjas blir Rafael tvungen att ge vika för Lourdes minsta nyck. Lourdes avslöjar att hon alltid varit hemligt förälskad i Rafael, lyckas tvinga denne att gifta sig med henne varpå en rad komiska situationer uppstår. Alex de la iglesias filmer är fulla av svart humor och är därtill ofta djupt satiriska. Hur kul som helst och mycket olik hollywoodkomedier är Crimen Perfecto, även denna film måste naturligtvis ses.

2 kommentarer:

Linda sa...

Tack för filmtipsen! :)

Nadia sa...

kan verkligen rekommendera Alex de la Iglesias filmer, manga ar svarta komedier och helt underbart galna. Sag faktiskt en pa svensk Tv for inte allt for lange sedan, jag tror titeln pa svenska ar grannskapet eller nagot liknande.