22.5.07

Tuggummi


Höjden av lyckad marknadsföring måste vara när ett märke blir så populärt att det används som ett övergripande namn för alla produkter av samma sort. Ungefär som när man hör folk säga Ipod då de i själva verket menar MP3-spelare.
Eller som i fallet Chiclets. Ett colombianskt tugummimärke vars produktamn (i viss förvanskning)i så gott som hela Latinamerika övergått till att bli benämningen för tuggumi. Så nu heter tuggummi (som tidigare på spanska hette goma de mascar) chicles, allt tack vare en uppenbarligen mycket lyckad marknadsföringskampanj.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det där är kul =) Precis som man säger Comfort till all toapapper :D

Nadia sa...

Ja, det finns hur manga exempel som helst. Kom bara inte pa nagra fler exempel da jag skrev inlagget.

Linda sa...

Hihi! Och så sant... Det där med iPod-som-lika-med-mp3-spelare har verkligen gått djupt in.

Nadia sa...

Med ipoden känns det ju dessutom som om det har gått rätt snabbt, kul hur språk fungerar och hur lätt paverkad man ar.

Anonym sa...

Masonit och Lypsyl är fler svenska exempel.

Nadia sa...

Lypsyl! Att jag inte tänkte på det, lypsyl använder jag så gott som dagligen och för mig finns inget annat namn. Och då det gäller masonit hade jag faktiskt ingen aning om att det frånbörjan var namnet på en produkt.