23.5.07

Min favoritfrukt


Det bästa med Peru är förmodligen landets varierande klimat som lämpar sig väl för odling av en mängd spännande och välsmakande frukter. På gatan säljs färskpressad juice av maracuya, ananas och hela kokosnötter med sugrör i.
Min absoluta favoritfrukt är dock granadillan. En frukt av andinskt uprspung som odlas på 1700 till 2600 meters höjd över havet. Både till smak och konsistens är den lik passionsfrukten (en annan av mina favoriter). Granadillan är dock något större, fruktköttet är grått i färgen och saknar passionsfruktens syrlighet.
Tyvärr har jag aldrig sett granadilla hemma i Sverige, inte ens i de mest välsorterade mataffärer vilket verkligen är synd, för jag har svårt att föreställa mig att det kan finnas någon godare frukt än granadilla.

5 kommentarer:

Pumita sa...

Ser spännande ut! Har aldrig stött på den här frukten hemma. Inte borta heller för den delen. Får testa nästa gång. :)

Anonym sa...

Oh yes! Jag älskar granadilla! Det är min favoritfrukt ocksa! Den finns i överflöd i Colombia.

Jag har sett den ett par ganger i Sverige bland exotiska frukter pa ICA. Dock kostade de där nästan 20 kronor styck!!!

Här i Argentina far man förresten inte heller tag pa granadilla. Eller knappt avokado. Argentina är bra pa manga sätt, men det är ett rätt värdelöst frukt- och grönsaksland.

Nadia sa...

Pumita: Smaken av granadilla är obeskrivligt god, så synd att den är så oåtkomlig bara. Nästa gång du har vägarna förbi ett land med tropiskt klimat får du ta en smakbit!

Vida Latina: Japp, det var i Colombia jag först smakade granadilla :)
Att Argentina har ett så skralt utbud av frukt och grönt hade jag inte kunnat tänka mig. Här finns det ju rätt mkt godsaker att välja bland under sommarhalvåret. Nu under hösten tycker jag dock att frukt och grönsaksdisken är alltför lik den svenska för att kännas spännande.

Anonym sa...

Åh, granadilla är såå gott! Har precis rest i Colombia ett par veckor och blev helt fast i denna fantastiska frukt. Jag saknar den här i Sverige!

Nadia sa...

Anonym; Lyckos dig ;) ja, om det är någon frukt jag längtar efter så är det granadilla. Så synd att den är så dyr och så svår att få tag på här!