9.5.07

Pisaq

Marknad i Pisaq

Att Cusco emellanat kanns som en enorm nojespark for vuxna har bade sina for- och nackdelar. Till fordelarna hor att utbudet av aktiviteter och utflykter ar nast intill obegransat. Det basta med Cusco ar inte bara staden i sig utan att det finns sa mycket att se och uppleva runt omkring. Machu Picchu ar langt ifran de enda ruiner som finns att beskada i narheten av Cusco, de rakar bara vara de mest kanda. Faktum ar att det finns sa manga platser att besoka runt den gamla inkastaden att man formodligen skulle behova stanna minst en vecka for att hinna gora alla dagsutflykter som star till utbud. Sjalv hann jag inte ens med halften.
En plats som jag faktiskt hann besoka var Pisaq, en liten by som ligger ca 1 timmes bussresa fran Cusco. Utover sina ruiner ar staden kand for sin marknad dar fina hantverksproduker gar att kopa for riktiga vrakpriser. Byns ruiner, efterlamningar fran Perus storhetstid hor till de mer kanda och valbesokta. Tyvarr hade jag sjalv inte mojlighet att besoka dem da jag begick ett strategiskt fel och borjade min Pisaqtur med shopping pa byns marknad. Jag kopte vackra vaggbonader, tyger, smycken, handgjorda dockar, trojor och en hel del annat. Da jag lamnade marknaden var mina pasar sa manga och sa tunga att jag bestamde mig for att hoppa over ruinerna och istallet smaka ett par goda piroger. Desvarre protesterade min mage vilt mot dessa piroger, tillagade under inte alltfor hygieniska forhallanden. Faktum ar att sviterna efter pirogerna var sa allvarliga att jag nastan holl pa att missa Machu Picchu, men mer om det i nasta inlagg.


Byn ligger hogt upp i bergen, omgiven av andinsk gronska

Mingla med lokalbefolkningen kan man ocksa gora, givetvis i utbyte mot en slant.

Inga kommentarer: