10.5.07

Reseutmaning

Efter att ha blivit utmanad av både Linda och Anna känner jag att det nu är dags att ta tjuren vid hornen och svara på denna utmaning som i mitt tycke hör till de roligare.

Vilka fem nya länder skulle du vilja besöka härnäst?
Finland för att det ligger så nära Sverige och jag trots detta aldrig har varit där. Marocko för att jag bär på en idealiserad tusen och en natt bild av landet som får mig att tro att besöka landet är som att vandra runt i en saga.
Egypten för att jag fortfarande går och grämer mig över den 1- veckas sista minuten resa med hotell för endast 1000 riksdaler som jag avstod ifrån att ge mig av på eftersom min resekamrat bangade ur i sista stund.
Kuba, helst innan Fidel trillar av pinnen.
Ghana för att jag älskar maten och aldrig har varit i Afrika.
Jag gör ständigt upp planer för nya resor i mitt sinne, vart jag vill åka varierar från dag till dag men just idag var dessa fem länder de första som jag kom att tänka på.

Fem länder du har besökt och vill återvända till?
Jag tänjer lite på reglerna och svarar platser istället för länder.
Madrid blev jag handlöst förälskad i vid första ögonkastet. Jag har bott där, känner mig hemma och har aldrig tråkigt ens en sekund då jag är där. Sedan min första visit i staden drömmer jag ständigt om att återvända och har faktiskt gjort det minst en gång om året.
Nyligen besökte jag Peru som jag tyckte var helt underbart. Peru har en imponerande etnisk mångfald, rik kultur och historia. Framförallt Lima gjorde mig mycket positivt överraskad. Peru har så mycket att se att jag inte kände mig riktigt klar då jag lämnade landet.
Salzburg i Österrike med någon jag älskar för att det är så fantastiskt vackert och jag dessutom har en svaghet för berg.
Göteborg för att det är Sveriges mest sympatiska stad och hemma för mig.
Buenos Aires, Argentina för att shoppingen är oslagbar, maten underbart god och Buenos Aires borna mycket trevliga.

Ett land du inte gärna vill återse?

Har ännu inte stött på något land som jag absolut inte skulle kunna tänka mig att åka tillbaka till men ok, Tyskland hör inte till mina favoritländer. Valparaiso i Chile, liksom Barcelona i Spanien är två grymt överreklamerade städer som jag inte känner någon önskan att återse.

En plats du blev positivt överraskad av?
I Lima fanns mycket mer att göra och se än vad jag hade väntat mig, dessutom är klimatet oerhört behagligt.

En plats som inte motsvarade dina förväntningar?
Valparaiso i Chile vars äldre delar räknas till världskultursarven är fult, smutsigt och knappast värt ens en dagsutflykt.


Vad är viktigt för dig när du väljer hotell (eller annan typ av övernattning)?
Jag väljer inte hotell, jag väljer att bo hos vänner där jag har dem.

Rekommendera tre hotell! (eller annan typ av boende)
Som sagt, jag har aldrig bott på lyxhotell. Däremot bodde jag mycket bra hos min vän Steve i Lima, att få eget rum med kabel-TV och DVD, bo i Limas finaste kvarter, bli serverad frukost och middag på rummet om man så önskar och dessutom få sina kläder tvättade och strukna kändes ju inte helt fel.

Vilket är det bästa hotell du sovit på?
Hotell Steve i Lima (se ovan).

Vilket är det värsta stället du har sovit på? (i nyktert tillstånd)
Åh...Det var så horribelt att det helst inte är något jag vill minnas och återberätta.

8 kommentarer:

It´s all about me sa...

Kul att den antogs!:)

Nadia sa...

Tyckte ju som sagt att det var en rolig utmaning, var bara lite sen da det gallde att svara. Men battre sent an aldrig :)

Anna Malaga sa...

Kul!! Särskilt hotell Steve, det verkar helt oslagbart, hahaha!
Varför tycker du att Barcelona är överreklemarat? (Valparaiso har jag ju läst allt du skrev om)
Besök Kuba innan Fidel trillar av pinnen!

Linda sa...

Jag är lite sent ute kanske, men det är alltid lika kul att läsa den här utmaningen :D

Anonym sa...

Hmmm....fatta inte det där med Fidel? Blir det inte trevligare när han väl trillar av?

Nadia sa...

Anna; hotell steve var verkligen helt oslagbart, peronlig service samt en privat guide ingickju i priset som var noll kronor.
Egentligen tycker jag inte illa om Barcelona. Jag tycker mindre om Valparaiso så det var kanske lite fel att dra båda städerna över en kam. Jag tycker helt enkelt att Madrid är en trevligare stad och har mer att erbjuda av Sapnien än vad Barcelona har. Som semesterstad är det inget fel på Barcelona men hela stan känns lite som en kuliss.

Linda: Jag tyckte att det var kul att läsa andras svar på utmaningen och insåg att jag snarast borde svara själv :)

Mandi: Jag tror inte nödvändigtvis att Kuba blir bättre när Fidel har dött, antagligen blir det bara som resten av Latinamerika. Det skulle dock vara kul att se hur det är idag för Kuba är ju på något sätt unikt.

Pumita sa...

Jag vet inte om jag tycker att Barcelona är överreklamerat för visst är den stan speciell, men den slår ju inte Madrid, inte en chans!

Nadia sa...

Madrid slår Barcelona med hästlängder. Barcelona känns inte lika spanskt som Madrid och alltför turistigt.