14.5.07

Om Peru

Behover jag namna att Peru stal mitt hjarta? Jag blev alldeles tokforalskad och har redan (i tanken) borjat planera min nasta resa till detta underbara land.
Vad ar det da som gor Peru sa speciellt? Svart att satta fingret pa for naturligtvis ar det inte bara en, utan flera faktorer som bidrar till att i mitt tycke gora Peru sa speciellt. Peru kombinerar det basta av Sydamerika, en kulturell rikedomen som saknar motstycke, en fascinerande etnisk mangfald samt naturligtvis en rik och spannande historia.
Landet togs i beslag ar 1532 for den spanska kronans rakning av aventyraren Francisco Pizzaro vars uppdykande i Perus historia kom att bli odesdigert for den inhemska befolkningen. Det tidigare valdiga inkariket vars hjarta fanns i Peru slogs i spillror.
Ar 1535 grundades Lima, huvudstad i det spanska vicekungadömet Peru som bredde ut sig over stora delar av den sydamerikansk kontinenten.
Det spanska styret som varade under 300 ar praglades av ett hart fortryck av ursprungsbefolkningen och de svarta slavar som skeppades over Atlanten for att arbeta i den Nya varlden, som spanjorerna kallade Sydamerika.
Regera over ett land sa stort som Peru visade sig dock inte vara helt latt, ursprungsbefolkningen gjorde motstand och det sista och storsta indianupproret skedde i slutet av 1700-talet under ledning av Tupac Amaru som senare avrattades i Cusco.
1821 blev landet sjalvstandigt tack vare en befrielserorelse som bland annat inefattade den argentinske generalen José de San Martín, Colombias forste president Simon Bolivar samt den chilenske generalen Bernardo O'Higgins.

Kyrka på Plaza de Armas i Peru. Vid sidan av Plaza de Armas stod tidigare en staty av Perus "upptackare" Francisco Pizzaro. Statyn monterades dock ned av peruaner som inte ansag att en av historiens storsta skurkar fortjanade att sta pa hederspiedestal pa stadens framsta torg. Visserligen aterfanns statyn, men den stalldes aldrig upp pa sin ursprungliga plats utan lastes in och glomdes bort i ett forrad dar den forhoppningsvis far fortsatta att samla damm.

Idag, 200 ar efter frigorelsen hor Peru inte till kontinentens mest stabila lander. Rattsvasendet ar korrupt, kriminaliteten hog, fattigdomen utbredd och inkomstfordelningen mycket sned.
Peru av idag ar en multietnisk nation vars befolkning bestar av indianer, mestiser, vita, mulatter, svarta samt asiater. Landet ar aven ett av de tre lander i Sydamerika som vid sidan av spanskan har gjort tva av ursprungsspraken, quechua och aymara till oficiella sprak. Spanskan ar dock fortfarande storst och for att indianspraken skall uppna samma status som spanskan har man fortfarande en lang vag kvar att ga.


Besoker man Peru bor man inte missa Lima, manga turister kommer inte langre an till flygplatsen i Lima dar de snabbt byter plan for att resa vidare till Cusco och Machu Pichu. Missar man Lima gar man ocksa miste om en stor del av Peru och dess historia. I Lima finns oumbarliga dyrgripar som guld- och nationalmuset. Befolkningssamansattningen ser annorlunda ut an i Cusco och klimatet skiljer sig fran det andinska. Att agna ett par dagar at att lara kanna Lima ger tveklost en mer mangfacetterad bild av landet Peru. Lima har sin egen kultur och sina egna tratditioner. Visserligen kommer inte huvudstaden i en for besokaren lika lattsmalt forpackning som turistmecckat Cusco, men overkommer man bara detta hinder vantar en stor beloning i form av synintryck och oforglomliga upplevelser.

9 kommentarer:

It´s all about me sa...

vill också till Lima! När jag var liten minns jag att mamma åkte dit som volontär i några månader. Det verkar otroligt. Själv hör jag till skaran som bara såg Cusco och Machu Picchu, och Puno om det gills (åkte buss cochabamba-La Paz-Copacabana-Puno-Cusco)

Anna Malaga sa...

Intressant!
Spanien kan kanske beställa statyn till nâgot torg... vad jag vet var Pizarro väl grisskötare i Extremadura. Har färresten varit och tittat pâ Hernan Cortés staty i hans pyttelilla födelseby Medellín i Extremadura.
Va? är det bara 2 länder som har indiansprâk som oficiella sprâk? Paraguay är väl det andra dâ.

Nadia sa...

Annaluna: Tror att det ar manga som missar Lima, ar lite nyfiken pa varfor. Om man flyger direkt till Peru hamnar man ju i de flesta fall forst i Lima. Har du mojlighet, sa besok Lima!

Anna i Malaga;
Ja, utover Peru ar det bara Paraguay som har 2 oficiella sprak. Tror faktiskt (om jag inte ar helt ute och cyklar) att de ar ensamma om detta i hela Latinamerika.

Vist ar det lite lustigt med Pizarro statyn?! Kanns som en ratt sund reaktion anda tycker jag. Har de nagon staty av Pizarro pa gubbens fodelseort? Kanske vill de kopa den peruanska? Jag kan formedla kontakten! ;)

Pumita sa...

Jag tyckte jättemycket om Peru, men för mig är Bolivia nr. 1 i Sydamerika. Återkom när du har varit där. ;D

Nadia sa...

Bolivia slar inte Peru, inte en chans! ;)

Thérèse sa...

Blir väldigt sugen på att resa till Peru när jag läser vad du skriver. Måste försöka göra det någon gång.

Är inte quechua och aymara officiella språk även i Bolivia och har inte Ecuador åtminstone ett av språken som officiellt språk? Jag kanske har fel för bara för att språken talas av ganska många behöver dom ju inte vara officiella språk. Indianspråken har u en mycket lägre status än spanskan i hela Sydamerika möjligen med undantag för Paraguay

Pumita sa...

Nadia: När jag hade skrivit min kommentar kom jag att tänka på att du kanske hade varit i Bolivia, men kom inte ihåg när/var och vad du tyckte om det.

Jag tror att du tyckte så bra om Peru bara för att du fick bo så bra hos Steve. ;)

Jo, Thérèse, du har rätt. Både quechua och aymara är officiella språk i Bolivia.

Nadia sa...

Therese: Ar forvisso (formodligen) starkt partisk men kan bara saga: res! Peru var helt fantastiskt, och da har jag anda satt langt ifran allt som landet har att erbjuda.

Pumita: jag tror ocksa att det faktum att jag hade varldens basta guide och logi i Lima bidrog till att forhoja det positiva intrycket av Peru, men aven om jag skulle forsoka "tanka bort" detta sa tyckerjag Peru ar helt fantastiskt.

Tack for att du rattade mig forresten, var uppenbarligen felinformerad. vet du ungefar vilket ar spraken blev oficiella?

Pumita sa...

Det borde jag veta. Har för mig att det var på tal när jag läste spanska, men minns inte. Skulle tippa på 70-talet, men kan ha fel.