23.5.07

Boktips?

Nu har jag läst ut Isabel Allendes senaste roman Inés del alma mia och kan konstatera att den var ännu en Allendebesvikelse. Kanske kan den vara till underhållning för den som vill läsa en lightversion av Chiles historia i form av en fluffig, rosa kärlekshistoria. Förväntar man sig en god roman blir man dock besviken.
Om kvällarna är sängen den enda plats i hemmet där det är varmt varför jag gärna kryper ner under täcket relativt tidigt, helst med en bok eller någon av alla de filmer jag köpte i Peru. För tillfället har jag desvärre slut på böcker och till råga på allt idetorka. Vad finns det för bra böcker man kan läsa? Några tips?

8 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag har precis fått en bok som heter Pasión India av Javier Moro. Den verkar hur spännande som helst men som sagt har jag inte hunnit så många sidor. Om du kikar in på min sida finns en bild på boken och en länk där du kan läsa vad den handlar om. En av förra årets bestselleri Spanien , författaren är från Madrid

Thérèse sa...

Förresten snyggt med ny färg på rubrikerna. Jag tycker Isabel Allende är väldigt ojämn författare och ska jag vara ärlig har jag oftast blivit besviken på hennes böcker , undantaget är väl Paula och La casa de los espíritus. Gillade även Eva Luna men jag kan väl inte påstå att den är något litterärt mästerverk om jag ska vara ärlig. Hoppas jag ine var för elak nu

Nadia sa...

Kollade in boken, den verkade spannande. Kanske nagot att investera i.

Trevligt att hora att du tycker om de nya fargerna ;) Hoppas att det ar lite mer lattlast nu an med den ljusgrona

Anonym sa...

Jag kan rekommendera: La canción de Dorotea av spanska Rosa Regás samt
Trilogía sucia de la Habana av kubanske Pedro J. Gutiérrez + så klart, allt av Joyce Carol Oates.
Jättetrevligt förresten att läsa dina reseskildringar!

Patricia sa...

Hej Nadia! Har en liten fråga till dig. Skulle du vilja berätta lite om levnadsförhållandena i Chile, vanlig lön osv. Jag tycker ju att livet som min bio.mamma har i Chile skiljer sig enormt mot mitt liv här... men kanske har jag fått allt om bakfoten. Det skulle iaf vara kul att veta vad som är "normalt" i Chile. :)
Ha det så bra!
/Patricia

Nadia sa...

Marie: la cancion de Dorotea, samt triologia sucia de la habana skall jag ta mig en titt pa. Rosa Regas later valdigt bekant, kan dock inte minnas att jag har last nagot av henne.
Joyce Carol Oates har jag ett knepigt forhallande till, kan inte riktigt bestamma mig for om jag gillar henne eller inte. Men det lutar nog mest at inte gillar tyvarr :)
Tack for tipsen!

Patricia: Intressant men svar uppgift, blev dock lite sugen pa att ta itu med den ;) Antar att livet i en medelklassvarld i Santiago dessutom kan skilja sig ratt mycket fran livet pa landsbygden eller andra mindre orter. Skall se om jag far ihop ett inlagg under de narmaste dagarna!

Linda sa...

Jag har ingen aning om det är något för dig, men själv älskar jag böcker signerade äkta makarna Siri Hustvedt och Paul Auster. Jag slukar allt de skriver och älskar varje sekund.

Nadia sa...

Paul Auster gillar jag ibland, tex tycker jag att Timbuktu (var det sa den hette, den om hunden?) var helt fantastiskt. New York trilogin tyckte jag mindre om. Gillar dock Paul Auster och kande till att aven hans fru var forfattare, har dock inte last nagot av henne. Har du nagon speciell titel att rekommendera?