20.5.07

Påskön

I Peru uppmanades allmänheten att rösta fram Machu Picchu som ett av världens nya underverk. I Chile pågår förstås en liknande kampanj för att kamma hem hem poäng åt Påskön. Själv gillar jag tanken på att vem som helst, du och jag får vara med och tycka till om vilka som är världens nya underverk. Svårt att bestämma sig när det finns så mycket att välja mellan men kul att vara med och tycka till! Rösta här om du ännu inte gjort det.

Påskön, världens mest isolerade ö ligger i Stilla Havet över 400 kilometer från Chiles kust. Ön som föddes ur ett vulkanutbrott för ca. 2,5 miljoner år sedan tros ha befolkats av polyneser och upptäcktes av den nederländske generalen Jacob Roggeveen på påskdagen 1722.
Då ön togs i beslag för Chiles räkning år 1888 hade öns befolkning krympt avsevärt på grund av de sjukdomar som utlänningarna förde med sig samt de faktum att omkring 1000 av öborna skeppats bort från ön för att användas som slavar.
Påskön som av öborna själva kallas för Rapa Nui, har idag omkring 2000 invånare varav merparten är infödda och övriga från fastlandet.
1995 sattes ön upp på UNESCOS världsarvslista. Från Santiago går två flyg i veckan till påskön vars främsta turistattraktion är de 600 stenstatyer som rests på ön. Statyerna tros ha tillverkats för mer än 1000 år sedan av polynesiska invånare. Hur och varför de tillverkades med de enkla redskap som fanns att tillgå är okänt då den urspungliga befolkningen inte längre finns kvar för att berätta sin historia.

Själv kommer jag inte hinna besöka Påskön innan jag lämnar Chile och särskilt lockande känns det i ärlighetens namn inte heller. Det ligger alldeles för långt bort och är för dyrt. Just nu har jag andra prioriteringar, men kanske att det blir av vid något annat tillfälle.

4 kommentarer:

Carin sa...

Och här i Spanien pågår världens kampanj för att folk ska rösta på Alhambra i Granada. Är rätt säker på att jag röstat på Machu Pichu om jag varit där, men nu blev det hemtrakterna som fick min röst... :)

Linda sa...

När jag var i Chile var det tänkt att vi skulle åka ut till Påskön, men vi kom förstås inte så långt. Men jag hoppas kunna åka dit någon gång, när jag har mer gott om pengar :P

Anna Malaga sa...

Ja, det är synd att Pâskön ska ligga sâ lângt bort!
En teori bakom jätteansiktena är ju att de skulle skrämma bort inkräktare - när man bara ser ansiktena vid horisonten ser det ju ut som om det hade varit riktiga jättar.
Hela historien om Pâskön är ju spännande. Hur kom folk till en sâ isolerad plats? Och sedan miljöförstöringen och alla stridigheter som uppkom av att de var sâ isolerade och inte kunde ge sig iväg osv.

Nadia sa...

Carin: Jag kan tänka mig att liknande kampanjer pågår över hela världen, och det är klart att man skall vara lite nationalistisk!

Linda: Bara flygbiljetten från Santiago kostar över 5000kr, lite väl dyrt. Dessutom inbillar jag mig att det inte finnns så mkt mer utöver statyerna att se på den lilla ön.

Anna: Visst är påsköns historia lite fascinerande, det är alltid lite spännande med platser som man vet så lite om.