12.5.07

Lager på lager


Vintern närmar sig Santiago med stormsteg. På dagarna ligger temperaturen fortfarande runt 20 graderssträcket men om nätterna är det riktigt kallt. Ofta inte mer än 4-5 grader. Med låg utomhustemperatur följer tyvärr även låg inomhustemperatur, speciellt om man bor i ett gammalt hus av tegel som jag gör. Element och centraluppvärmning är ett okänt begrepp för de flesta chilenare varför man helt enkelt fryser sig igenom vintern. Värst är det förstås om nätterna då man skall sova, under 3-4 lager av filtar håller man sig visserligen hyfsat varm. Men händer och fötter tycks ändå alltid vara kalla som isbitar. Bilden ovan visar vad jag brukar ha på fötterna när jag sover; ett par sockar, ett par raggsockor samt ett par mjuka, varma och (inbillar jag mig) isolerande tofflor.
Något som är ännu tråkigare än kyla i höstens Chile är luftföroreningarna. För att minska effekten något får bara bilar vars registreringsnummer slutar på vissa siffror köra omkring i centrala Santiago. På TV varnades det i morse för att utomhusidrott och jag som hade tänkt ge mig ut på en joggingtur fick hitta på något annat istället.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, kanner igen det dar. Har i Buenos Aires kryper sig ocksa vintern pa, och i mitt kylskap till rum fryser jag mig igenom natterna trots dubbla filtar, byxor och langarmad troja. Sa fort jag far min lon ska jag inhandla ett portabelt varmeelement!

Nadia sa...

Tråkigt att höra att det finns fler än jag som lider av kylan. Jag är förvisso oerhört frusen av mig men idag då jag vaknade kunde jag faktiskt se min egen andedräkt framför mig då jag andades ut. Brr!Ett värmeelement hade ju inte varit helt fel...