2.7.07

Bokmärken



Tre bokmärken från tre olika länder fick jag med mig hem i resväskan. Vad jag skulle med dem till vet jag inte riktigt, men jag älskar att köpa på mig smågrejer som egentligen inte har något riktigt användningsområde. Och bokmärkena var inget undantag. Rätt fina att titta på är de i alla fall, det peruanska dekorerat med målningar av en liten kyrka och en indianska som bär traditionella kläder. Det chilenska är förstås gjort av koppar, en av landets främsta exportprodukter och det argentinska är gjort av läder. Argentina är känt för sitt läder och matedrickande vilket bokmärket visar.

Boken som märkena ligger på har jag förresten just börjat läsa. Den är skriven av Mario Vargas Llosas och titeln är Travesuras de la niña mala. I början på året utgavs den på svenska under namnet Den stygga flickans rackartyg. Den stygga flickans rackartyg är en vacker kärleksroman som utspelar sig i Lima, Tokyo, Madrid och Kuba för att bara nämna några platser.
Mario Vargas Llosa tillhör mina absoluta favoritförfattare, han lyckas alltid förnya och överraska och är en inte helt otänkbar nobelpriskanditat. Travesuras de la niña mala hör ännu så länge till det bästa jag läst av Vargas Llosa på länge. Andra favoritböcker av samma författare är Till styvmoderns lov, Döden i Anderna samt Fröken Julia och författaren.

6 kommentarer:

Pumita sa...

Vilket roligt inlägg! Jag tror jag snor idén och fotar mina bokmärken också. Har säkert sagt det förut, men Frö... nej, men Tant heter det ju... Julia tillhör mina favoriter med. :)

Pumita sa...

Den stygga flickan... måste man nu läsa! Tack för tipset!

dddd sa...

Mario Vargas Llosa? Tack för tipset!

Nadia sa...

Pumita; Sno på bara!
Visst är "Fröken Julia.." underbar? Så härlig, glad och upplyftande. En riktig pärla. Den stygga flickan tycker jag också att du skall läsa. Har svårt att släppa den faktiskt.

Miss Keepyourdistance; Ingen orsak ;)

Pumita sa...

Jag har slut på post it-lappar för tillfället så jag kan inte börja på någon ny bok, men jag får handla imorgon. ;D

Nadia sa...

Ja, att börja läsa utan post it lappar går ju inte! ;)