23.7.07

Fler semesterdagar åt folket!

Skall man bo i Latinamerika skall man definitivt bo i Colombia. Colombia är nämligen det land som enligt en studie utförd av Mercer Human Resource Consulting har flest oficiella helgdagar i regionen, hela 18 stycken. På andra plats hamnar Chile med 15 röda dagar och på tredje plats Argentina med 11.
Mexiko däremot utmärker sig genom att ha minst antal helgdagar i hela världen, endast 8 dagar om året kan mexikanerna ligga hemma på soffan istället för att slita för brödfödan.
De enda två länder i Latinamerika där pappan vid ett barns födelse har rätt att stanna hemma från arbetet är Chile och Colombia. I Chile handlar det, om jag inte misminner mig om en endaste ynka dag. I Colombia är man mer generös då pappaledigheten här kan sträcka sig till en vecka.
När det gäller semesterdagar i regionen verkar 28 dagar vara det vanligaste, så många dagars semester har man rätt till både i Argentina, Brasilien, Chile, Colombia, Mexiko och Venezuela. Inte så mycket att hänga i julgranen om man jämför med Finlands förmånliga 44 dagar förstås.
Jag tror jag flyttar till Finland. Undrar förresten hur många helgdagar vi har i Sverige...

8 kommentarer:

Pumita sa...

Semestern är väl en av de få sakerna som är bättre i Finland. Hela socialförsäkringen är sämre, lägre nivåer på ersättning osv. så för den skull skulle jag inte flytta till Finland. Men å andra sidan där är vi kanske snart härhemma också.

Pumita sa...

På tal om helgdagar, förresten, i Finland har man flyttat på helgdagar så att de får fler arbetsdagar att slita för brödfödan på... och då går det åt fler semesterdagar när du ska vara ledig. Bara som ett tips, om du nu ska flytta dit, menar jag. ;)

Nadia sa...

Ja, jag får väl se till att tänka över mitt beslut att flytta till Finland en gång till då...;) Skall jag vara ärlig så har jag noll-koll på hur det finska samhället i övrigt ser ut och fungerar, jag tyckte bara det lät väldigt generöst och trevligt med så många semesterdagar.

Hur menar du med att man har flyttat på helgdagar? Ligger de mitt i veckan eller på lör-och söndagar?

Pumita sa...

Minns inte riktigt vilka helgdagar de flyttade, det är för några år sedan, men de flyttades till helgen för då är man ledig ändå. Sicken tur att långfredag är svårflyttad! ;)

Anonym sa...

"Skall man bo i Latinamerika skall man definitivt bo i Colombia."

Oh yes, kunde inte ha sagt det bättre själv... och att de har en herrans massa röda dagar är ju bara en extra fin bonus!

Nadia sa...

Pumita; Ok, då fattar jag. Tack för förklaringen.

Vida Latina; Ha,ha...ja, Colombia är ju trevligt med eller utan en herrans massa lediga dagar men som du säger är dom en fin bonus ;)

Anonym sa...

Ursäkta men jag tror du menar totalt lediga veckodagar och inte semesterdagar. Arbetar själv i Chile och varken jag eller min sambo har 28 semesterdagar utan ynka 10. Detta gäller även resten av regionen. Vill inte klaga men tycker inte folk ska få fel uppgifter.
Tackar för en annars mycket bra blogg.

Nadia sa...

Anonym: Absolut inget att be om ursäkt för. Om du har rätt och jag har fel skall du bara vara glad att du kan motbevisa mig.

Siffran 28 har jag emellertid inte hittat på själv, den är hämtad från konsultföretaget Mercer, hela rapporten finns förövrigt att läsa på deras hemsida.
Men visst, det är möjligt att man räknat totalt antal lediga veckodagar. Statistik kan ju faktiskt vara missvisande ibland, i Finland räknas (om jag inte har fel) även lördag som en arbetsdag varför det totala antalet semesterdagar blir väldigt högt i jämförelse med resten av världen.