15.7.07

Hipp, hipp hurra!

...för den argentinske serietecknaren Quino som idag fyller 75 år. Quino är mest känd som den lilla tecknade flickan Mafaldas pappa. Trots att serien Mafalda enbart tecknades under ett fåtal år från mitten av sextiotalet till mitten av sjuttiotalet är den än idag oerhört populär framförallt i Latinamerika och Spanien. Men även i andra länder har läsare världen över charmats av den nyfikna och påhittiga Mafalda som på ett underfundigt sätt ifrågasätter livets självklarheter.
Jag är egentligen ingen serieälskare men visst är Mafalda rätt söt?



Mer Mafalda

2 kommentarer:

Pumita sa...

Jag är ingen serieläsare heller men ÄLSKAR Mafalda! Synd att jag inte har ngn scanner för då skulle jag kunna posta min favoritstrip. Jag ska kolla om jag kan hitta den nånstans. :)

Quino har ofta viktigt budskap i sina teckningar. Vet inte om det är så ff men förr publicerades hans teckningar i söndagsbilagan i El País (en spansk tidning).

Nadia sa...

Ja, det är just det som jag gillar med Mafalda att serien ofta har ett budskap som förmedlas på ett enkelt och kvickt sätt.
Hoppas du hittar seriestripen!