31.7.07

Inca Kola


Inca Kola är namnet på alla peruaners favoritdryck. En kolsyrad, giftgul sockerbomb i flytande form vars smak inte brukar uppskattas av utlänningar som ofta beskriver den som "tuggumilik" men vars populäritet och framgångssaga saknar motstycke i hemlandet.
Givetvis var jag tvungen att prova Inca Kola när jag var i Peru, har man inte provat Inca Kola har man inte varit i Peru. Egentligen dricker jag helst fruktjuicer eller vatten. Då det gäller kolsyrade drycker föredrar jag mineralvatten framför läsk med olika artificiella smaker. Fanta avskyr jag men smaken av Pepsi och Coca-Cola älskar jag. Inget kan väl vara mer syntetiskt än de två sistnämnda men de försöker åtminstone inte efterlikna en naturlig smak såsom Fanta.
Nåväl, tillbaka till Inca Kola som i mitt tycke är alldeles för sötsliskig (och dessutom påminner om en läskedryck som jag inte minns namnet på som fanns på den svenska marknaden då jag var liten). Inca Kola grundades 1910 av en brittisk invandrare vid namn John Lindley och görs (bland annat) av plantan Hierba Luisa som växer i det andinska området. Drycken har alltså inte mer än namnet gemensamt med Coca-Cola.
Märkets framgång ligger i att det av peruaner betraktas som genuint peruanskt. Inca Kola är en given dryck på varje peruanskt middagsbord oavsett vilken samhällsklass man tillhör.
Drycken har ända sedan sitt uppdykande på marknaden vuxit sig allt större, redan på 50-talet sålde man bättre än Coca-Cola och än idag lär Peru vara ett av de två länder i världen (det andra är Skottland) där Coca-Cola inte är ledande på den inhemska marknaden. Genom aggressiv markandsföring och prisdumpning lyckades man konkurrera ut den amerikanska jätten, dessutom serveras Inca Kola istället för Coca-Cola på den populära peruanska snabbmatskedjan Bembos. Inca Kola är också en given dryck (ibland den enda kolsyrade dryck som finns) hos Perus alla ”chifas”, peruanernas namn på de populära kinarestauranger som finns så gott som överallt. Även på McDonald´s i Peru kan man dricka Inca Kola, faktiskt det enda stället i världen där man tillåtit en Coca-Cola konkurrent att serveras på McDonald´s.
Tyvärr kan Inca Kola inte längre sägas vara genuint peruanskt, om jag inte har fel lär Coca-Cola ha köpt in sig i företaget någon gång på 90-talet. Företaget betraktas emellertid fortfarande som ”peruanskt” av peruaner och fortsätter naturligtvis att vara populärare än konkurrenten Coca-Cola.

13 kommentarer:

Pumita sa...

Neej, jag får rysningar längs ryggen. Urk, det är inte gott! Säger en som dricker läsk max två gånger per år. ;)

P.S. Chifa heter det i Bolivia också.

Nadia sa...

Ha,ha...nej, gott är det kanske inte. Däremot köper jag Pepsi emellanåt och tycker att det är fantastiskt gott :)

Visste inte att kinarestauranger kallas chifas i bolivia också. Hade av ngn anledning fått för mig att det var typiskt peruanskt. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag såg särskilt många "chifas" i Bolivia. I Lima däremot dräller det av dem.

Anonym sa...

Hej trevlig att du har varit i en av dom mest atraktiva länder som finns i världen tyvärr e det inte många som känner till detta land. När du snackar om INCA KOLA så kan jag säga trots att denna drick e köpt av COCA COLA så finns det inget bättre drick i världen som motsvarar den kvalite som den ursprungligen e gjort av sockerrör o Hierba Luisa dessutom kalorie mässig e den bättre än coke o pepsi dom innehåller färgämne o kemikalier men INCA KOLA den som görs i Peru e gjort men färsk o låg kalorie ämne. Men d e min åsikt.

Nadia sa...

Anonym: Ja Peru är både ett trevligt och himla fint land som jag gärna åker tillbaka till för att se mer av :) Peruanernas dryckesvanor däremot förstår jag mig inte riktigt på, då det gäller inhemska drycker föredrar jag nog pisco sourn. Inca Kola smakar bara socker, men jag är imponerad av att varumärket är så starkt i Peru.

Johan T sa...

Ana då vidden av den skandal som nu råder i Peru efter rykten om att produktionen av denna nationaldryck ska flyttas till ärkefiendelandet Chile... ;)

(jag tycker faktiskt om inca kola, konstigt nog, jag är inte så mycket för sötsliskigt annars)

Nadia sa...

Oj,oj,oj! Det låter illa! Och jag förstår att peruanerna är upprörda. Inca Kola vore ju helt enkelt inte samma dryck om den producerades i Chile.

Anonym sa...

Inca Kola smakar fruktsoda ju! Och är såååå gott! Iskall Inca Kola till stark het ceviche *mmmm* :o)

Nadia sa...

Där kan jag nu inte riktigt hålla med dig, gott är nog det sista ord jag skulle använda för att beskriva Inca Kola med. Men smaken är ju som bekant som baken :)

Anonym sa...

Det finns inget bättre en en Chilensk Ginger Ale!
Claudio.

Nadia sa...

Det finns inget battre an en chilensk pisco sour skulle jag vilja saga ;)

Anonym sa...

Piscon är från Peru, det heter så efter en stad i peru, chile ska alltid ta/härmas... synd att d einte kan komma på något eget.

kalleskaviar sa...

som anonym ovan skrev

Anonym sa...

Typiskt chilenare avundsjuka på alla sätt även när de är bosatt i andra länder.