2.7.07

Spanienlängtan


Spanienlängtan är en enträgen och illvillig sjukdom som lätt smyger sig på den som bott i landet eller vistats i det en längre tid. Svår att bota och omöjlig att bli av med tycks den också vara.
Spanienlängtan väcks till liv och blossar i full kraft upp på nytt vid minsta lilla erinran eller minnesfragment som på det mest långsökta sätt påminner om Spanien. Ibland, i sina mest intensiva stunder är sjukdomen oerhört plågsam då den snärjer sig runt ett hjärta. Omfamnar det och kramar sönder tills det känns som om hjärtat kommer att slita sig itu i sin iver att lösgöra sig, gå i tusen bitar och falla till marken där det snart skingras för vinden.



Just i dag drömmer jag om Toledo, denna medeltida världsarvstad som förmodligen sett likadan ut sedan tidernas begynnelse. När jag bodde i Spanien hade jag en mycket historieintresserad pojkvän som var från Toledo. Under helgerna brukade vi lämna mångmiljonstaden Madrid för att finna vila i det betydlig mer rofyllda och småstadsaktiga Toledo.
Toledo är extra vackert i skymningen då de sista strimmorna av sol faller över de ockrafärgade byggnaderna och låter dem bada i ett guldgult sken. Den intensiva dagshettan drar sig tillbaka och tillåter stadslivet att vakna till liv igen efter siestans letargi. I de trånga gränderna slås portarna till barer och restauranger upp, och det finns ingenstans där jag hellre skulle vilja befinna mig nu än i Toledo. En vacker sommarkväll i trevligt sällskap på en uteservering med ett par tapas på bordet och utsikt över stan.

10 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag tror din Spanien-längtan är smittsam. För jag blev just smitta och sitter här och tänker på och längtar till Toledo nu. Det är en riktig pärla även om vissa delar av stan är väl packade med turister ibland. Lagom avstånd för en dagsutflykt från Madrid. Precis som din ex-pojkvän är jag också mycket historieintresserad så det blev ett par besök i Toledo när jag bodde i Madrid. Hann naturligtvis också med Segovia och El Escorial som jag också kan rekommendera.

Oj oj nu slog Spanien-längtan verkligen till med full kraft... förhoppningsvis ska jag dit i september eller oktober

Nadia sa...

Oj,oj..smittade jag dig? Förlåt! ;) Jobbigt med spanienlängtan i perioder. Oftast brukar jag ju längta till Madrid men nu längtade jag av någon märklig anledning till Toledo. Kanske inte så konstigt iofs. Toledo är fiiint och mysigt dessutom.
Vad härligt det låter med en spanienresa! Själv brukar jag besöka Spanien minst en gång om året men av olika anledningar tror jag inte att det blir något spanienbesök för min del i år :(

Pumita sa...

Inte bara smittsam, den är kronisk också! Och skoven ökar i styrka och frekvens när man utsätts för såna här influenser. ;D

Nadia sa...

Ja...suck, det har du rätt i. Det enda tillfälliga botemedel som finns är att ständigt hålla sig syselsatt med planering av nya spanienresor.

Anna Malaga sa...

Kan inte pâstâ att jag har nâgon Spanienlängtan, men tack för ett fint inlägg med vackra bilder ;-)
Jag älskar att vandra omkring i Toledo, men skulle inte vilja bo där pga det extrema klimatet och det lite trista landskapet runt omkring. Men visst är stämningen och byggnaderna underbara.

Nadia sa...

Nä, att du slipper leva med en nästintill outhärdlig spanienlängtan förstår jag ; )
Håller med om att landskapet runt omkring Toledo är rätt torrt, kargt och tråkigt och sommrarna ibland plågsamt varma. Ofta är det ett par grader varmare i Toledo än vad det är i Madrid. Fast jag gillar ju Toledo ändå :)

Lisa Christensen sa...

Vilka vackra bilder! Förstår din längtan... Toledo verkar mysigt, men annars tänker jag också att Spanien är ganska torrt.

Nadia sa...

Spanien är torrt under sommaren men fiiiiint!

Sara sa...

Vilket vackert inlägg om längtan... Vad märkligt det är att man kan bli så starkt förälskad sig i platser och länder! Och att det med andra ställen inte funkar alls...

Nadia sa...

Ja, man undrar ju vad det är som gör att just vissa platser faller en i smaken medan andra inte efterlämnar några särskilda intryck...Spanien kommer nog alltid att vara speciellt för mig.