12.7.07

Chilipeppar eller aji

Inspirerad, det blev jag när jag läste Thereses inlägg om chili. Eftersom även jag är en stor chiliälskare blev jag genast sugen på att slänga ihop ett eget inlägg i ämnet och här kommer det.
Kärt barn har ju många namn sägs det, och det stämmer bra in på chilin som i Sverige också kallas för chilipeppar, jalapeño eller spansk peppar. I en del spansktalande länder kallas chili för chile. I Chile har man förstås hittat på ett annat namn åt denna krydda som är mer känd under namnet ají. Ají är populärt och används till mycket, bland annat till den för det chilenska matbordet obligatoriska pebren. Pebre är ett populärt tillbehör vid grillning och används också som pålägg till det bröd som äts vid varje måltid. För att göra pebre behövs följande ingredienser;

1 knippe salladslök
1 knippe färsk koriander
2 ajís (eller chilifrukter som det heter på svenska)
1 msk vitvinsvinäger
2 msk olivolja
1/2 tsk peppar
1 tomat
salt efter behag
vatten

Hacka koriandern, hela salladslöken (även de gröna delarna), tomaten och chilifrukterna. Tillsätt olivolja, vinäger, salt och peppar. Blanda ut med vatten eftersom pebre inte skall vara en massa utan lagom lös i konsistensen. Servera och bjud till bords!


Det finns visserligen många olika varianter på pebere men detta recept är det vanligaste. Går man på restaurang står alltid en skål med pebre framme på bordet och är lika oumbärlig som sojan vid det kinesiska matbordet.

4 kommentarer:

Pumita sa...

*ler igenkännande när jag tänker på de där små skålarna med olika såser på borden*

Det där måste jag göra imorgon. Tack snälla Nadia för receptet! Jag har förresten köpt direktimporterad chilensk ají på flaska här i Sverige, men den går inte att jämföra med det här hemmagjorda. Smaken är het och god, men konsistensen är "rinnig". Funkar väl sisådär som substitut. :p

Nadia sa...

Varsågod! Hoppas det blir lyckat om du prövar det. Själv har jag i ärlighetens namn lite svårt för färsk koriander så jag brukar ha i lite andra kryddor istället.
Jag har också köpt ají på flaska, men helst föredrar jag mina hemmaodlade chilifrukter, jättegoda! :)

Pumita sa...

Det är många som inte gillar koriander! I Centralamerika finns den i "all mat"... nästan. Jag gillar koriander, men enda problemet är att jag får världens halsbränna av det om jag äter mycket.

Hemmaodlade chilifrukter? WOW! Vill ha! :)

Nadia sa...

Ja, färsk koriander har ju en rätt speciell och markant smak. Inte alls min grej.

Du borde testa att odla hemma, chili trivs rätt bra på balkongen. Åtminstone hemma hos mig ;)