27.7.07

La Moneda

Chiles presidentpalats La Moneda en gråmulen dag. Kolla in hunden i högra hörnet.

La Moneda. Ja, så kallas kort och gott det chilenska presidentpalatset "Palacio de la moneda" (Myntpalatset) i folkmun. La Moneda är förstås beläget i Chiles huvudstad Santiago och ligger mitt i centrum. Planerna på att bygga palatset upkom under kolonialtiden då La Moneda var tänkt att härbärgera landets myntverk. Den spanska kronan insåg emellertid snart att de lokala myndigheterna saknade de ekonomiska resurser som krävdes för att förverkliga projektet och sökte därför privata finansiärer. På detta vis uppstod la Moneda som byggdes 1786-1812, bekostat av en man vid namn Francisco García de Huidobro och utformat av en italiensk arkitekt.
Åren efter att landet blivit självständigt samlade man under monedas tak de första mynten med republiken Chiles sigill. År 1845 under president Manuel Bulnes Prietos regering blev byggnaden även presidentresidens och regeringssäte.
Under militärkuppen 1973 bombades la Moneda så hårt att byggnaden delvis förstördes. Vid restaureringen som skedde därefter lär palatset ha förlorat en del av sina kännetecken och ursprungliga karaktär, bland annat stängdes en av ingångarna till byggnaden och det rum där president Allende sägs ha tagit livet av sig/blivit mördad (beroende på vem man talar med) finns inte längre kvar.
Då militärdiktaturen tog slut och den genom ett demokratiskt val tillsatte presidenten Ricardo Lagos kom till makten målades byggnaden om i sin ursprungliga färg och en av de tidigare stängda ingångarna öppnades på nytt. Under Lagos regering öppnades palatset även för allmänheten och numera erbjuds guidade turer i valda delar av Moneda palatset.

4 kommentarer:

Pumita sa...

Jag har antagligen nämnt tidigare Raymond Paredes-Ahlgrens bok där händelserna i La Moneda beskrivs. Skulle jättegärna vilja se det med egna ögon.

Inte din hund, hoppas jag! ;)

Nadia sa...

Själv tog jag aldrig ngn tur i Moneda palatset, blev liksom så mycket annat aldrig av. Trots att jag har hört av andra att det inte är särskilt märkvärdigt och att man får se allt för få rum ångrar jag mig lite...
Nej då, det är inte min hund. Men jag tycker han/hon är rätt cool. Nöden har som bekant ingen lag.

Pumita sa...

Det är väl som med allt annat... En del tycker att det är märkvärdigt och andra inte. :) Själv skulle jag gärna gå dit om tillfälle gavs. Det är ändå en intressant plats historiskt.

Nadia sa...

Håller definitivt med om att det är en intressant historisk plats. En kompis till mig sa att man fortfarande kan se kulhål i ena fasaden på La moneda, vet emellertid inte om det är sant och jag såg det inte.