5.7.07

Lasagne med fetaost och oliver

I går blev det lasange till middag. Min favoritlasagne som både är otroligt god och lätt att göra. Eftersom jag själv gillar den starkt tänkte jag dela med mig av receptet. Till min favoritlasagne behövs följande ingredienser;

12 lasagneplattor
1 skiva fårost (helst men fetaost går förstås också bra)
5-6 tomater
1 liten burk svarta oliver
2 msk färska, hackade basilikablad
2 vitlöksklyftor
1/2tsk salt
1krm svartpeppar

Sås
7dl mjölk
3msk mjöl
2dl riven ost
salt

Såsen brukar jag slänga ihop först, den görs förstås på samma vis som då man gör "vanlig" lasagne. Rör i hop mjölk och mjöl och låt det koka upp. Koka 2-3 min, ta därefter av kastrullen från plattan och rör ner den rivna osten tills den smälter.
Hacka tomaterna och gröp gärna ur kärnhuset, annars blir lasagnen lätt vattnig i konsistensen. Skiva oliver och skär osten i tärningar. Hacka basilikablad, vitlök och blanda alltsammans i en bunke. Peppra och salta.
Därefter är det bara att köra på som vanligt, varva lasgneplattor med ostsås och fyllning. Låt lasagnen stå i ugnen i 225 grader i ungefär en halvtimmma.

14 kommentarer:

Thérèse sa...

Låter jättegott och inte krångligt alls , jag tror absolut jag ska försöka laga den

Nadia sa...

Det tycker jag att du skall göra Therese. Sällan som något som är så enkelt att laga blir så gott! Berätta vad du tyckte om du lagar den!

Lisa Christensen sa...

Tack för receptet! Det låter jättegott! Älskar både fetaost och oliver...

Nadia sa...

Jag med! Och med färska basilikablad blir det ju ännu godare :)

Anna Malaga sa...

Wow, vad snyggt det har blivit!! Linda är en pärla!!

Nadia sa...

Visst är hon! Är jätteglad :)

Lisa Christensen sa...

Åh, vad fint! Jättesnygg layout, verkligen! Hur gjorde du det?

Nadia sa...

Lisa, Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran själv utan får tacka brazilian linda (i länklistan) som gjorde loggan åt mig. Hon ägnar sig förövrigt åt att designa headers utöver att blogga.

Pumita sa...

Vad häftigt det ser ut med nya loggan! Jättesnyggt! Smarrigt lasagnerecept också. :p

It´s all about me sa...

Gott:)
Jagh är sugen på att göra en matblogg...undrar om någon skulle vara intresserad?

Måste läsa ikapp i din blogg, men ang. "spanienlängtan" som smyger sig på hos alla som bott/vistats en längre tid, så gäller det INTE mig. Jag har rest väldigt många ggr till Spanien samt bott där i ett år (ja, 11månader då...) men jag har aldrig gillat landet direkt. Så, även om jag om 2 månader åker till Barcelona i 10 månader, lockar det faktiskt inte...

Pumita sa...

Annaluna: Vi kan byta! Om inte Nadia hinner före... Jag skulle åka direkt. :)

Nadia sa...

Visst är den fin den nya loggan! Linda var jättehjälpsam och tillmötesgående och trots att jag gav henne fria händer var hon mycket mån om att jag skulle bli nöjd med resultatet.

Annaluna: kanske förändras det denna gången? Vilken del av Spanien var du i sist?
Jag bodde i Barcelona först, därefter flyttade jag till Madrid. Barcelona var jag i ärlighetens namn alddrig särskilt förtjust i så om jag hade stannat där hade förmodligen inte jag heller upplevt ngn Spanienlängtan :)

Anonym sa...

Åh, WOW, detta lär jag ju göra någon gång när jag känner för att vara seriös! (Men jag tänker ta bort oliverna...)

Nadia sa...

Det är lätt min favoritlasagne, enkel att göra och jättegod. Om du inte tycker om oliver kan du säkert hitta på ngt annat kul att ha i :)