8.7.07

Kristusstatyn, Chichen Itza och Machu Picchu...

Igår avslöjades vid en cermoni i Lissabon vilka byggnader och monument som efter en telfefon- och internetomröstning har usetts till världens 7 nya underverk. Alla latinamerikanska kanditater som fanns med på den urspungliga listan, bortsett från statyerna på Påskön lyckades kamma hem tillräckligt många poäng (för att se hela listan, klicka här).
Kanske är det inte så märkligt att Brasiliens kristusstaty och Perus Machu Picchu fanns med bland vinnarna. I bägge dessa länder har man tagit tävlingen på största allvar och till och med landets presidenter har engagerat sig för att uppmana människor att rösta. Brasiliens president Luiz Inacio Lula da Silva lät genom ett pressmeddelande hälsa att "Kristusstatyn alltid har varit Rio de Janeiros och Brasiliens underverk. Från och med nu är den även ett av världens sju underverk"
Även Perus president Alan García sällade sig till gruppen av firande landsmän och deklarerade nöjt att utnämningen är ett erkännande av landets storslagna historia.
I Mexico vid Chichén Itzá lär över 7000 personer ha deltagit i glädjeyran som bröt ut så snart resultatet av omröstningen tillkännagavs.
Själv måste jag medge att jag har lite svårt att se Rios enorma Jesusstaty som ett underverk, den känns faktiskt lite malplacerad i gruppen av historiska byggnader och verk. Men så har ju Brasilien också nästan 200 miljoner invånare som kunde hjälpa till, ringa och rösta hur många gånger som helst...

3 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag håller med om att Jesusstatyn i Rio känns malplacerad. Gillade inte riktigt att den kom med , dom andra 6 underverken känns som bra val men jag tycker det fanns bättre kandidater än Jesusstatyn , till exempel Alhambra i Spanien

Pumita sa...

Chichén Itzá är värd varje röst den fick! :) Håller med om Jesusstatyn... Operahuset tycker jag inte heller är något underverk.

Nadia sa...

Therese. Jag tycker nog också att de övriga 6 var bra med tanke på att kreti och pleti fått rösta. Fast det är väl just därför som kristusstayn kom med. Kan tänka mig att världens alla katoliker lade sin röst på den.
Pumita: Fast operahuset i Sydney fanns ju inte med bland de utvalda 7, och tur val väl det :)