20.11.08

Chilenska hem

Har länge tänkt att det kunde vara kul att lägga upp lite bilder på bloggen på hur vanliga chilenare bor. Har länge tänkt att jag borde passa på och fota hemma hos kompisar. Tyvärr har jag varit rätt kass på att bära med mig kameran, idag fick den dock följa med ut på promenad bland alla blöjor och våtservetter i väskan.
Bilderna är inte av någon vidare kvalitet men vi kan väl kalla det för socialrealism.


Sådana här nybyggda höghus kryllar det av i Santiago. Ibland är de så höga att de inte får plats på bild.


Det här huset har inte riktigt lika många våningar och är lite äldre. även denna variant är ganska vanlig.


Kommer man lite närmare upptäcker man att husets fönster är försett med galler. Säkerhet är viktigt här och jag har aldrig sett ett hus med fönster i markhöjd som saknar galler. Hur mycket pengar man lägger ned på att göra sitt hem inbrottssäkert varierar beroende på vilken del av Santiago man bor i.
Jag hade en vän bosatt i den välbärgade stadsdelen Vitacura i ett hus med elstängsel och vakter från ett vaktbolag som körde förbi ett par gånger i timman.


Snart skall vi kliva in hos en av mina vänner. Han bor i en lägenhet i det här huset i Providencia med sin flickvän och en dotter på tre månader. Detta kort är taget på pation(gården). Chilenska patios är ofta rätt små och saknar gräsmattor som ju brukar vara ett vanligt inslag då det gäller gårdar i Sverige. Däremot kan det hända att man har en gemensam pool på pation som på bilden eller på takterassen.


Här är sovrummet i min väns lägenhet, en etta.


Spjälsängar finns i Chile men är mycket dyra och inte särskilt vanliga. De flesta bebisar sover i vad som i Sverige skulle kallas för lekhage, ofta med tillhörande skötbädd ovanpå. En annan god vän till mig har en säng i samma modell som den på bilden till sin nyfödda dotter men med fjärrkontroll, vibrationsfunktion och möjlighet att spela musik.


Här är köket som precis som alla chilenska kök saknar plats för ett matbord. I köket lagar man bara maten, det är inte där man äter den. Den stängda dörren leder till ett litet rum med plats för tvättmaskin och torkställ.


Och till sist vardagsrummet där det alltid finns plats för ett matbord. Rummet har möblerats om lite för att klara av en klåfingrig Lillprins.

Och det var allt. Utöver det ni ser på bilden har huset även ett gemensamt gym,tvättstuga samt en portero i uppgången som kontrollerar vem som går in och ut. Varje gång jag besöker min kompis får jag uppge mitt namn varpå porteron ringer till min väns lägenhet för att kontrollera om jag är välkommen.
De flesta av mina vänner här i Santiago bor i lägenheter av den typ ni ser på korten, någon enstaka bor i hus. Tyvärr rivs många äldre hus idag för att lämna plats åt höghus som rymmer fler lägenheter.

1 kommentar:

It´s all about me sa...

Kul att se!
Om jag nån gång bor i hus i Sverige vill jag också ha galler för fönstrena, faktiskt (jag tror dock jag är en av de få som känner så) Det liknar Puerto Rico mycket; det med att ha en vakt i husen, galler för fönstren och arkitektur. Hur länge ska ni vara där nu, hur bor ni? Jag kommer dock missa eventuellt svar, kan du inte skriva det i min blogg - om du vill ge ett svar? Jag är nyfiken! :)