2.11.08

Teletón och Don Francisco

En klämkäck Don Francisco, bild från Wikipedia

Befinner man sig i Chile under någon av årets sista månader och råkar slå på tvn, så kan man inte undgå att lägga märke till ordet Teltón som dyker upp i var och varannan reklamsnutt.
Teletón är ett gigantiskt välgörenhetsprojekt som går i repris år efter år och har till uppgift att samla in pengar till handikappade barn.
På shoppingrundan eller i matvaruaffären kan man kika efter varor märkta med Teletónloggan - allt från värktabletter till mjölk - där en viss procent av summan som betalas skänks till Teletón. Teletóns popularitet är enorm och slutet på denna välgörenhetsinsamling som direktsänds i en marathonlång tv-show ses av chilenska familjer över hela landet.
Värd för tv-sändningen är den i Latinamerika välkända tv-profilen Mario Luis Kreutzberger Blumenfeld, mer känd under namnet Don Francisco. Don Franciscos feja iklädd en klämkäck min dyker upp i större delen av Teletónreklamen. När Teletón väl är slut är risken för att man har sett tillräckligt av Don Francisco för en hel livstid överhängande.

4 kommentarer:

grancanariamamman sa...

Fantastiska bilder och texter om Chile! Faktum är att fem minuter av Sabado Gigante kan få en att känna att ens Don Francisco intag är fullkomligt saturerat! Algarrobo - vilka mysiga bilder! Och ja!!! Varför envisas de med att sätta "la" framför ens namn???

Anna sa...

Fast det bästa med Teletón är det som sker i stadsdelarna, de lokala insamlingarna, dansuppvisningarna och engagemanget. Och de miljoner som det faktiskt drar in till handkikappade och brännskade barn mfl. Chilensk Tv är väl inte min favorit i största allmänhet, även om jag försökte följa "Lola" ett tag.

Nadia sa...

Grancanariamamman: Tack!
Eller hur?! Jag tittar da och da pa sabado gigantes men stor mig enormt bade pa programmet och don francisco sa egentligen vet jag inte varfor jag tittar :)

Anna; Ja, jag glomde namna det positiva med Teleton, att man faktiskt samlar in massor med pengar till handikappade barn som i det chilenska samhallet annars ar sa gott som osynliga. Skams lite..

Anna sa...

Det var inte så jag menade. Min granne hade en rullstol som det stod skänkt av Teletón eller något åt det hållet på, kändes bra att veta att faktiskt se vart pengarna gick.