5.11.08

El culo del mundo

Världens bakdel - det är inte för inte som Chile bär detta tvivelaktiga epitet. Rent geografiskt ligger landet så långt ned vid södra halvklotet man kan komma. Och från grannländerna avskiljs man effektivt genom den mäktig bergskedjan Anderna.
Chile känns både avlägset och islolerat likt en kokong. Filmer som hade premiär för ett år sedan i Sverige går upp på biograferna här nu. Och inte får man särskilt mycket mer dagsaktuell information genom att titta på nyheterna på tv. Obamas valseger nämns som hastigast efter att man klarat av alla inrikesnyheter. Europa nämns sällan i nyhetssamanhang och övriga Sydamerika kunde lika gärna inte existerat.
Men det är klart. När 85% av tvtiden upptas av flams, trams och kändisskvaller så blir det ju inte så mycket utrymme över till annat.

3 kommentarer:

Thérèse sa...

Ha ha du kanske till och med saknar spansk TV och då har det gått långt. Jag har inte sett chiliensk TV men TV i Venezuela var ingen höjdare. Telnovelas och lekprogram avlöste varandra. Så har ju Chavez sitt program på söndagar som faktiskt var ganska underhållande trots att jag inte hade väntat mig det.

Anna sa...

Ang. filmerna så håller jag inte med. Jag tycker alltid att filmerna man redan sett i Chile är på väg upp på biograferna när man kommer hem. Men i stort håller jag med, mycket flams och trams. Lite opium åt folket, de som styr vill väl hålla allmänheten i okunskap...

Nadia sa...

Therese: Ja, nastan! Tyckte iaf spansk TV var betydligt battre pa utrikesnyheter.

Anna: Ha,ha. Lustigt hur olika uppfattning man kan ha om en och samma sak. Jag har hur manga exempel som helst pa gamla filmer man redan sett som gar upp pa bio i Chile