3.11.08

Det slutgiltiga beviset...

...på att den chilenska sommaren nu är här - myror. Inomhus.
Myror inomhus verkar vara ett hyfsat vanligt problem i chilenska hushåll. Botemedlet? Förvara allt ätbart i kylen som snabbt blir full och inte längre kan upplåta plats åt de varor den egentligen är till för.
Jag hatar myror. Dessa ondskefulla, listiga varelser som är snabba att utnyttja minsta svaghet. En bortglömd, icke avtorkad yta på köksbänken förvandlas snabbt till festmåltid för de små djuren.
Lisa skriver om kackerlackor men jag undrar om inte myror är värst ändå. Kackerlackor håller ju sig, till skillnad från myror, för det mesta ur vägen och dyker upp först när det blivit mörkt.

Jag har utrustat mig med disktrasa och insektssprej - nu är det krig!

4 kommentarer:

Lisa Christensen sa...

Myror finns här också, massor! De är så irriterande, har samma problem som du...

När det gäller det där med solskydd har vi soltält, solfilt och solskyddskläder istället för kräm, men har köpt med Bamses från apoteket som jag kan använda på Julie när hon är lite större.

Nadia sa...

Både och, din stackare...myror är inte att leka med.

Soltält och filtar samt kläder är väl egentligen det bästa men när man har en bebis som börjat krypa och ställa sig upp funkar det inte alltid...
Sen resonerar jag som så att BVC råd ju faktiskt är anpassade efter svenska förhållanden. I Sverige är ju solen inte så skadlig och därför klara man sig utan solkräm.

Pumita sa...

Haha, behover du hjalp? Inte for att jag har nagra bra tips men jag kanske kan komma och beratta roliga historier... Det ar en klen trost, jag vet! Dessutom har jag bara tva dagar i Santiago. Just nu sitter jag i Temuco efter en spannande eftermiddag (och lunch) hos en mapuchefamilj. Cuídate, amiga!

Nadia sa...

Ja, tva dagar ar inte sa mkt, speciellt inte nar det finns sa mkt man vill gora. Men skulle du ha en stund over far du naturligtvis garna komma och beratta roliga historier! ;)