26.11.08

Kulturutflykt till Monedapalatset


Häromdagen var jag på konstutställning under Monedapalatset. Centro cultural palacio la Moneda heter de kulturutrymme under marken i vilket det ständigt pågår olika utställningar. För tillfället finns där en mindre utställning om sångerskan Violeta Parra men orsaken till att jag begav mig dit var den nuvarande huvudutställningen Frida y Diego: vidas compartidas, en utställning om det mexikanska konstnärsparet Diego Rivera och Frida Kahlo. Givetvis fanns där många vackra tavlor att beskåda men också brev, foton, mexikanska keramikföremål samt en mängd av Fridas vackert broderade klänningar och blusar. Många av tavlorna samt föremålen hade aldrig tidigare lämnat Mexiko. Utställningen var fantastisk, jag gillar Frida, har läst mycket om henne och har länge viljat se hennes tavlor men inte haft möjlighet. Extra kul var det förstås att utställningen visar upp så mycket mer än bara tavlor, skildrar Diegos och Fridas liv tillsammans och den betydelse de hade för varandra.
Tyvärr var det förbjudet att ta foton. Jag passade på att ta ett par stycken innan jag blev tillsagd av en vakt att lägga ner kameran.





Efter kulturrundan blev det promenad runt Monedapalatset som var extra fint i strålande solsken. Mittemot palatset har en gigantisk julgran med röda reklamkulor placerats.


3 kommentarer:

Pumita sa...

Jag gråter blod! Såg nämligen affischen om utställningen vid ingången till museet och blev grymt besviken när jag såg att den öppnades precis när jag hade åkt hem! Det är såå orättvist!

Pumita sa...

Jag hade förresten för mig att man fick komma in till innergården på La Moneda men vi blev inte insläppta. Brydde mig inte om att fråga varför.

Nadia sa...

Kanske inte bör strö salt i såren...men utställningen var jättefin! Vilken otur du hade. Fast du har väl å andra sidan varit i Mexiko och haft möjlighet att kolla in Frida Kahlos tavlor där, det har ju inte jag ;)