7.11.08

Metromardröm

Jag brukar för det mesta undvika att använda metron i rusningstid. Idag då jag skulle hem från bokmässan var jag dock tvungen att konfrontera det oundvikliga; Santiagos varma och överfulla metro när alla är på väg hem från jobbet. Det var en upplevelse som jag gärna slipper vara med om igen. Efter att ha stått och väntat på en överfull perrong och sett flera tåg gå förbi innan jag nådde fram till perrongens kant klämde jag mig till sist in i en vagn som inte hade plats för mig. Eller kanske borde jag säga min rumpa, för det var den som klämdes innan dörrarna stängdes.

Något förundrad kunde jag dock observera att trots att det precis innanför metrons dörrar är överfullt av folk så är det ofta betydligt mer plats i gångarna. Varför chilenarna trängs som packade sillar vid dörrarna istället för att sprida ut sig i vagnarna är en gåta.

Andra observationer under resans gång; Chile är fortfarande kanske det enda land i världen där magväska är hett, hett, hett.

Alltför många chilenskor mellan 15 och döden tycker att blått är väldigt fint. Särskilt som ögonskugga och i massor. Ser du en chilenska som ser ut som hon fått en rejäl blåtira har personen ifråga med största säkerhet bara grävt för djupt ner i sminkburken.

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Usch jag har en mardrömsupplevelse från metro i Mexico City i rusningstid med två barn och en paraplyvagn samt en väldigt stor väska. Barnen klarade dock av det förvånansvärt bra men jag skulle inte vilja göra om det. Detta bara för att jag blev utkastad ur en taxi eftersom han inte orkade köra hela vägen i rusningstrafiken. Alla taxis som körde förbi var upptagna så till slut gick vi ner i metron. Åkte bara 2-3 stationer men det var jobbigt nog. När det inte är rusningstid fungerar metron i Mexico City utmärkt

It´s all about me sa...

magväska verkar vara hett i ganska många länder på den sidan :D

Hoppas rumpan klarade sig!

Sara sa...

Jag tycker att metro i rusningstid i vilket land som helst ar panikattacksframkallande...

Nadia sa...

Therese: fy, det låter inte kul. Har alltid lämnat vagnen hemma när jag åker metro pga allt folk och trängseln. Du borde ju nästan få medalj för att du klarat av en sån resa med vagn, barn och allt ;)

Annaluna: Va, vad säger du? Menar du att denna modefluga inte enbart begränsat sig till Chile?!

Sara: Sant iofs, fast metron i Santiago gick faktiskt hyfsat smidigt att färdas med innan de bestämde sig för att modernisera kollektivtrafiken. Folk som tidigare kunde ta en buss direkt till jobbet är nu tvugna att byta till metro vilket gör att metron används av många fler människor än tidigare.